Annons

”Premiumsegmentet kommer att vara det starka segmentet”

zoom Petter Stordalen har siktet inställt på nya storsatsningar i norra Sverige efter pandemin. Foto: Ulrika Åberg
Petter Stordalen har siktet inställt på nya storsatsningar i norra Sverige efter pandemin. Foto: Ulrika Åberg
NYHETER. Petter Stordalen, ägare av Nordic Choice Hotels, har siktet inställt på att samla både långväga och lokala gäster i sina nya storsatsningar efter pandemin – nu närmast i Norrland.
Annons

Besöksliv.se får en pratstund med den profilstarka hotellägaren i samband med att han inviger sin senaste satsning, Clarion Hotel i Sundsvall. Petter Stordalen står på takterrassen i ett bländande solsken och föreställer sig hur gästerna kommer att ta del av spa, restaurang och skybar som han toppat hotellet med.

– Vi är övertygade om att premiumsegmentet kommer att vara det starka segmentet efter pandemin. Det här är ett destinationshotell, ett ställe du reser till, och om du frågar mig är det få städer som kan erbjuda en terrass med den här utsikten över hela stan, säger Petter Stordalen.

Att den utsikten erbjuds utanför storstäderna, i norra Sverige, är enligt honom ett naturligt val. Med hans norska ögon är Sundsvall en relativt stor stad och har potential att locka även långväga gäster. Om ungefär ett år kommer nästa satsning med ett liknande koncept i norra Sverige, när Clarion Hotel slår upp portarna i Umeå.

– Vi märker redan en starkare efterfrågan på leisure och weekendbokningar. De små mötena är i färd med att komma tillbaka och vi väntar oss samma sak med de större mötena nu när restriktionerna släpper, säger Petter Stordalen.

Han förväntar sig att övriga Norden snart kommer att följa danskarnas exempel när de tagit bort sina restriktioner den 10 september.

– Men det kommer att ta tid att komma tillbaka till där vi var 2019. 2022 kommer att bli ett mycket bättre år, då vi kommer att se rekordmånga konserter och event som tar igen det som många har saknat, och lockar ut folk igen, säger han.

Nya Clarion Hotel i Sundsvall, som består av 270 rum, är enligt Petter Stordalen ett bra exempel på ett bredare erbjudande som ligger i tiden efter pandemin. I konceptet ingår bland annat spa och relax, samt ett fortsatt samarbete från andra hotell med svenske New York-kocken Marcus Samuelsson.

Här finns också en konferensavdelning som även erbjuder digitala lösningar – detta sedan pandemin förändrat mötesvanorna, och samtidigt medfört ett ökat behov av att mötas fysiskt.

Men betyder pandemin inte också att det lokala planet har blivit allt viktigare för en hotellverksamhet?

– Precis så är det. Det här hotellet projekterades ju långt innan corona, men vi har fått ställa om en del till mellantinget mellan det nya och det gamla traditionella, säger Per Keller, hotelldirektör för Clarion Hotel i Sundsvall.

– Det innebär bland annat det senaste i teknik och att vi satsar mycket på event. Det vi tillför till stadslivet är en mötesarena, samtidigt som vi har utbyte med övriga staden på andra sätt. Vi utvecklar inte Sundsvall som en destination själva.

Petter Stordalen ser en stor utmaning till följd av pandemin: kompetensbristen. Hotellen skriker efter duktig personal, och högst skriker de efter kockar. På Clarion Hotel i Sundsvall har man dock lyckats tillsätta en personalstyrka på 70 personer, som dessutom utgörs av 25 olika nationaliteter.

– Vi testade ett beprövat koncept med talangjakter, men genomförde det helt digitalt. Vi fick in 600 ansökningar på det, så intresset är stort i dessa tider men det saknas som sagt överlag vissa hantverkaryrken, säger Per Keller.

Nu när restriktionerna äntligen tillåter det far Petter Stordalen land och rike runt för att besöka personal på några av alla hotellen. Senast besökte han nya Quality Hotel XPO vid Arlanda.

– Jag får en massa energi av det. Det finns mycket glädje och alla är taggade på att öppna upp igen. Det har ju i princip varit näringsförbud under 1,5 år så vi har mycket ta igen, säger han.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...