Annons

Så hanterar svenska hotell coronakrisen

zoom Clarion Post varslar om uppsägningar, totalt rör det sig om 25 tjänster. Foto: Besöksliv
Clarion Post varslar om uppsägningar, totalt rör det sig om 25 tjänster. Foto: Besöksliv
NYHETER: Viruset som alla pratar om slår hårt mot hela världens besöksnäring. Även i Sverige vidtar hotelljättarna nu åtgärder för att tackla situationen.
Annons

Nu börjar besöksnäringen på allvar påverkas av spridningen av coronaviruset. Som Besöksliv skrev om tidigare idag spår FN-organet WTO att hela branschens intäkter kan minska med 470 miljarder kronor under 2020 som en följd av utbrottet. Om prognosen slår in blir det första gången på elva år som turismen inte växer i världen. Men i Sverige är nedgången inte så stor som i andra delar av världen.

– Effekterna har på näringen som helhet hittills varit begränsade, men enskilda företag har drabbats. Effekterna av viruset kan givetvis få stora konsekvenser för branschen om utbrottet blir utdraget i tid och/eller blir stort i de delar av världen varifrån turismen till Sverige är stor, säger Visitas vd Jonas Siljhammar.

På flera svenska hotell börjar man redan vidta åtgärder.

Hotellkedjan Nordic Choice Hotels gick i helgen ut med att man varslar om uppsägningar för att möta utvecklingen med minskat resande. Varslet gäller 25 tjänster på flaggskeppet Clarion Hotel Post i Göteborg.

– Varslet sker då det är en osäkerhet i branschen med tanke på det minskade resandet. Vi har vissa avbokningar, och det bokas inte heller på i vanlig takt på hotellen. Det drabbar oss och såvitt jag vet många andra fler i branschen. Det är svårt att veta hur långvarigt det blir och därför behöver vi agera, säger Sara Lake, vd för Clarion Hotel Post till GT.

För hela Nordic Choice Hotels har bokningstakten minskat med 50 procent, vilket gör att alla enskilda hotell inom koncernen nu kommer göra en översyn av personalbehoven. Än är det för tidigt att säga om personal  kommer behöva sägas upp, skriver Nordic Choice Hotels i ett pressmeddelande.

Kenneth Hultgren, Head of Communications på Nordic Choice Hotels, vill inte kommentera situationen innan förhandlingsframställan till facken har lämnats in.

– Vi kommer veta mer om den totala bilden när den processen är över, säger han.

Fler kan ta efter

Elite Hotels, som har runt 40 hotell i Sverige, och Gothia Towers i Göteborg har också märkt av oron för coronaviruset och att de internationella gästerna är ovanligt få. Men några uppsägningar är inte aktuella.

– Vi såg effekter av oron för coronaviruset redan för några veckor sedan, då det internationella resandet till oss praktiskt taget försvann. Både privata resor och affärsresande minskade kraftigt. Nu börjar vi också se ett minskat inhemskt resande, även om det inte är med alls samma styrka, säger David Halldén, vd för Elite Hotels.

Han berättar att man vidtagit en rad åtgärder för att kunna möta utvecklingen.

– Det första vi gjorde var att uppdatera våra planer över hur vi på bästa sätt skyddar våra medarbetare och gäster. Vi har övat på hur vi hanterar ett potentiellt eller verkligt fall och säkrat försörjningskedjorna av handsprit exempelvis, säger David Halldén och fortsätter:

– Den andra åtgärden är att vi har sett över hela kostnadsbilden och drar ner på allt som inte är absolut nödvändigt och som inte påverkar gästupplevelsen. Vi har inte gått ut och varslat personal och kommer inte göra det inom närtid heller. Jag tror att det finns en fara med att tappa kompetenta medarbetare så det är en sista åtgärd som vi helst inte vill göra.

Genomför evenemangen som vanligt

Även Svenska Mässan-koncernen som äger Gothia Towers och Upper House har märkt av en nedgång och färre bokningar som kan relateras till coronaviruset. Nu arbetar man mycket med att få ut tydlig information och kommunikation till medarbetare, kunder, besökare och partners. Dessutom utförs mer frekvent städning av publika utrymmen och på plats finns sjukvårdspersonal tillgänglig.

Planerade evenemang och mässor kommer genomföras som vanligt så länge inte Folkhälsomyndigheten går ut med nya direktiv.

– Vi fortsätter att noga följa utvecklingen och rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten och i händelse av nya riktlinjer har vi goda rutiner och beredskap på plats, säger Carin Kindbom, vd och koncernchef för Svenska Mässan.

Svenska Mässan-koncernen har inte heller gått ut med något varsel.

– Skulle större avbokningar eller publikbortfall ske blir detta givetvis bli kännbart ekonomiskt. Men vi har samtidigt en inbyggd vana av att hantera en högst varierande cyklicitet i vår verksamhet över året, så vår kostnadsmassa är till viss grad möjlig att anpassa, säger Carin Kindbom.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...