Annons

Satsning på Luleå som matstad ska locka besökare och kompetens

zoom
"Om vi väcker nyfikenhet för Luleå kan restaurangerna bli mer attraktiva som arbetsgivare", säger Maria Wahlberg på Luleå Business Region.
NYHETER. Luleås restaurangutbud har exploderat de senaste åren. Ett nytt projekt ska marknadsföra Luleå som matstad och samtidigt hjälpa restaurangerna att rekrytera personal.
Annons

Luleå har i dag sex White Guide-listade restauranger, bland annat hållbarhetsprofilerade Villgot och hyllade Hemmagastronomi. Staden har också lockat till sig internationellt meriterade kockar och restaurangchefer som har flyttat till Sverige för att arbeta i Luleå.

Utvecklingen är känd bland Luleåborna, men nu ska resten av världen få upp ögonen för Luleå som matstad med projektet Food The Luleå Way. Idén föddes efter att representanter från Visit Swedens brittiska kontor besökte staden för snart ett år sedan och påpekade att det var anmärkningsvärt med så många högklassiga restauranger i en så liten stad.

I somras bildade därför Maria Wahlberg, kommunikationsansvarig för det kommunala näringslivsbolaget Luleå Business Region AB, och representanter från de sex White Guide-restaurangerna en referensgrupp som ska verka för att marknadsföra Luleå som matstad. I höstas beviljades de projektmedel från kommunen som bland annat ska användas till att marknadsföra Luleå internationellt och nationellt.

– Projektet ska bland annat resultera i en film om restaurang- och råvaruutbudet och lokala mattraditioner och digitala kampanjer på Facebook, riktade mot ”Vardagssmitande livsnjutare” och ”Nyfikna upptäckare”, två av de målgrupper som Visit Sweden har valt att fokusera på, säger Maria Wahlberg.

Tanken med projektet är också att de involverade restaurangerna ska kunna byta kompetens med varandra och att det ska bli lättare för stadens restauranger att rekrytera ny personal.

– Om vi väcker nyfikenhet för Luleå kan restaurangerna bli mer attraktiva som arbetsgivare. Vi vill berätta om en stad och region i medvind med långsiktig och stark tillväxt, stadigt ökande besöksnäring och attraktiva boendemöjligheter med närhet till natur och aktiviteter. När vi når ut med det budskapet hoppas vi att fler potentiella hitflyttare ser Luleå som en attraktiv stad med möjlighet att arbeta i en innovativ restaurangbransch.

Vilken betydelse kommer detta att ha för Luleås besöksnäring?

– Vi vill göra mat till en ny reseanledning för att komma till Luleå och ett komplement till det aktivitetsutbud vi redan har. Det blir också en möjlighet till säsongsförlängning eftersom våra sex White Guide-restauranger har verksamhet året om. Vi har under de senaste åren byggt upp ett intresse för vår destination hos de globala besökarna och nu kan vi också erbjuda dem att upptäcka och njuta av högklassig mat och dryck under sin vistelse.

– Ökat antal besökare genererar fler gästnätter, skapar högre intäkter hos företagen och ger förutsättning för fler anställda i restaurangbranschen – förhoppningsvis i form av hitflyttare.

– Vinterturismen växer här i norr och vi har tidigare haft flera stora evenemang, som lanseringen av Volvos nya modell i fjol och ett holländskt skridskomaratonlopp som har arrangerats här varje år sedan 2017. Vi märker att det ger resultat för besöksnäringen; 2016 hade vi 90 holländska gästnätter och 2019 hade vi över 2500.