Annons

Skånes Djurpark välkomnar en ny generation

zoom Glenn Andre Viste Bøe, vd för Skånes Djurpark på resa med unga medarbetare i ledarskapsprogrammet Storbjörnsakademin. Foto: Skånes Djurpark
Glenn Andre Viste Bøe, vd för Skånes Djurpark på resa med unga medarbetare i ledarskapsprogrammet Storbjörnsakademin. Foto: Skånes Djurpark
REPORTAGE. Fler unga drömmer om en karriär inom besöksnäringen. Men för att få människor att stanna krävs ett långsiktigt engagemang. Därför är kontinuerlig utbildning av unga medarbetare en självklarhet.
Annons

Pandemin bidrog bland annat till att färre unga sökte sig till besöksnäringens utbildningar. Allra mest tappade hotell- och turismprogrammen på grund av osäkerheten kring branschens framtid under pandemin. Men nu har vinden vänt.

Söktrycket till utbildningar inom hotell, restaurang och turism ökar rejält – och inte minst till skolor vars utbildningar certifierats av Visita. Ett av många exempel är hotell- och turismprogrammet på Ekbackeskolan i skånska Osby.

– Vi har för första gängen någonsin fyllt alla platser, så certifieringen är en kvalitetsstämpel som verkligen nått ut till både elever och föräldrar. Det är en stor fördel och ger oss en trovärdighet, konstaterar försteläraren Martina Ranvert, som själv har en gedigen yrkesbakgrund inom hotellbranschen.

Möjligheter att göra karriär

Nåsta utmaning är att få de unga att vilja stanna kvar inom besöksnäringen. Det handlar om att skapa en arbetsplats där även nya medarbetare upplever att de utvecklas och där det finns möjligheter att klättra inom organisationen. Det menar Glenn Andre Viste Bøe, vd för Skånes Djurpark som sedan 2015 drivs av norska Lundgruppen.

– Utbildning av medarbetare är en stor del av vår identitet och så har det alltid varit. Jag är själv ett bra exempel på hur vår organisation fungerar. Jag var 15 år när jag började arbeta i vår nöjespark i Norge och jag är fortfarande kvar i bolaget. Det visar vår vilja att ge unga en chans, bland annat genom att vi utbildar dem, säger Glenn Andre Viste Bøe, som just fyllt 31 år och bara var 27 då han tillträdde som vd för Skånes Djurpark.

Tuff start

Det var i mars 2020 han tog sig an uppdraget som vd, samma månad som världshälsoorganisationen WHO förklarade att utbrottet av covid-19 utgjorde en pandemi. Onekligen ett tufft läge för en 27-åring.

– Det är klart att det var en utmaning när ett av de första beslut jag tvingades ta var att permittera folk. Men vi var också duktiga på att ställa om. Vi börjar bli ett stort bolag, men här finns fortfarande en kultur där det går snabbt att åstadkomma förändring och vi vågar testa nya saker. Under pandemin växte till exempel svemester-trenden och vi var kvicka med att anamma den genom att erbjuda boenden i parken, vilket blev en succé, säger Glenn Andre Viste Bøe.

Bidrar er satsning på unga medarbetare till att ni är snabbfotade?

– Det tror jag absolut eftersom det handlar om att förnya sig själv. Unga människor som leder andra unga förstår också deras drivkrafter och kan hitta deras engagemang, säger han.

När Besöksliv når Glenn Andre Viste Bøe ska han två dagar senare lämna landet för en vecka i Orlando, USA. Med sig har han 16 medarbetare (varav 11 är under 25 år) som nu utbildar sig till arbetsledare i ledarskapsprogrammet Storbjörnsakademin.

Alla som har jobbat på Skånes djurpark en säsong och har fyllt 18 år har möjlighet att söka det omfattande programmet.

– Jag får ofta frågan varför vi tar med oss så många unga till Orlando, men det är en win-win för oss båda eftersom vi lär av varandra. Vill de sedan använda utbildningen för att göra annat i livet är det helt okej och vill de stanna hos oss är det fantastiskt. Vi vill skapa en arbetsplats som är så givande att man vill stanna länge, eller komma tillbaka efter universitetsstudier, säger han.

Visitas ledarskapsutbildning avgörande

Även Visitas ledarskapsutbildningar har spelat en avgörande roll när det gäller att utveckla medarbetarna. Glenn Andre Viste Bøe lyfter bland annat fram Leadership Academy, där åtskilliga medarbetare från Skånes Djurpark medverkat och som han menar ger både viktig kunskap och vidgar kontaktnätet.

– Den är verkligen jättebra. Och generellt är Visitas utbildningar viktiga för den som fått ett nytt chefsansvar och behöver fördjupa sig inom saker som arbetsrätt och ekonomi.

Hur hittar ni nya medarbetare?

– Vi letar inte i första hand efter människor med kompetens och erfarenhet, och där skiljer vi oss nog från delar av branschen. Vår strategihar alltid varit att vi ska lära ut och bygga kompetens istället för att söka efter den. Alla måste börja någonstans och det är därför vi fokuserar mycket på att utbilda unga duktiga ledare.

Är du inte rädd att själv förlora jobbet till någon yngre talang?

– Nej, min absoluta dröm vore om det kom någon efter mig som kunde ta mitt jobb. Jag är inte rädd för det alls. Men jag måste se till att hålla mig själv relevant, jag måste sätta mig in i nya saker och hänga med för att kunna ta emot den nya generationen, säger Glenn Andre Viste Bøe.

Du kan läsa ett större reportage om utbildning i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap. 

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...