Annons

Sodexo köper K-märkt – expansion runt hörnet

zoom Peter Mellin, vd Sodexo AB och Jens Dolk, medgrundare och vd, K-märkt Foto: Pressbild
Peter Mellin, vd Sodexo AB och Jens Dolk, medgrundare och vd, K-märkt Foto: Pressbild
NYHETER. Restauranggruppen K-märkts koncept imponerade på Sodexo. "Nästan lite för bra för att vara sant att de behövde nya ägare," säger Sodexos vd Peter Mellin.
Annons

Sodexo har köpt restauranggruppen K-märkt som nu kommer att expandera utanför Stockholm. Vilka städer det blir är Peter Mellin, vd för Sodexo, än så länge förtegen om, men expansionen kommer att starta under 2024.

– Vi har en väldigt intressant affärsplan för utveckling på plats och vi ser att vi relativt snart tar oss utanför Stockholm. Vi tittar på de större städerna i Sverige i första hand, men det är inget som begränsar oss. Det är kunderna som får avgöra riktningen.

Ingen fast meny

Hos K-märkt finns ingen fast meny utan varje dag serveras säsongsbetonad mat som bygger på de råvaror som finns just där och då. Ett koncept som imponerade på Sodexo.

– Det var nästan lite för bra för att vara sant att de behövde nya ägare. Vi gillar verkligen K-märkts modell. Vi är duktiga på mat, men vi behöver alltid vara ödmjuka och lära oss mer och med K-märkt hos oss kan vi få ytterligare nya synsätt som kan inspirera oss till att göra ännu bättre, säger Peter Mellin.

K-märkt kommer, i alla fall till en början, att vara ett helägt dotterbolag till Sodexo.

– Det är alltid så att ett stort bolag får vara försiktigt när de pratar med ett mindre för att inte hindra innovation. Det är enormt viktigt att K-märkt står på egna ben och att vi tillsammans tittar på hur vi kan hjälpa varandra. Som en stabil finansiell ägare möjliggör vi att de kan fortsätta göra det de är bäst på

Pandemin stärkte Sodexo

Men förvärvet kanske inte skulle ha kunnat bli verklighet om det inte varit för pandemin. Med en bra mix av olika tjänster och såväl privata som offentliga kunder som skolor och sjukhus, påverkades Sodexo i mindre utsträckning än den privata sektorn.

– Samtidigt var kundkontakterna väldigt begränsade under pandemin och det gjorde att vi kunde nyttja tiden till att granska vår organisation och genomföra förändringar som stärkte oss. Vi har gjort två väldigt bra år och det möjliggjorde förvärvet av K-märkt, säger Peter Mellin och tillägger:

–  Vi är väldigt ödmjuka inför det faktum att vi kom väl ut ur pandemin. Vi vet ju hur många det är som haft, och har det väldigt tufft. Då känns det viktigt för oss att kunna vara med och stötta ett koncept som K-märkt och ge dem möjlighet att nå sin fulla potential.

Öppna för fler förvärv

Peter Mellin är inte främmande för fler förvärv, men poängterar att det inte handlar om att ta marknadsandelar.

– Vi är öppna för fler förvärv, men de måste erbjuda något unikt. Vi har en väldigt hög ambition att bli ledande på god, hållbar mat och vi är just nu i en situation där vi kan arbeta med den långsiktiga strategin.

Ger tillbaka till samhället

Sodexo är ett börsnoterat bolag, men med en ägarfamilj som har mer än 50 procent av bolaget kommer ett oberoende och en långsiktighet. Familjens filosofi är att ge tillbaka till samhället, menar Peter Mellin, och från den dag Pierre Bellon grundade företaget 1966 är värderingarna laganda, serviceanda och utveckling starkt förankrade i verksamheten.

– Vi har ett ansvar gentemot de cirka 80 miljoner konsumenter som Sodexo når varje dag. Hållbar mat är centralt för oss, och den måste vara god för att vara verkligt hållbar. Om maten inte smakar bra kommer den helt enkelt inte att ätas.

Men hur jobbar man då med att till exempel få skolelever att äta den mat som serveras?

– Det är en utmaning att lyckas med skolmat där smakpreferenserna är nästan lika många som antalet elever.  En av framgångsfaktorerna är att engagera elever och föräldrar i skolans måltider så att de känner delaktighet. För oss är det först och främst viktigt att jobba med kommuner som ser maten som en investering i kommuninvånarnas framtid. Det är där det börjar.


Läs även artiklarna om hur Sodexo samarbetar för matsvinn och hur K-märkts hållbara arbetsätt lockar arbetskraft. 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...