Annons

Som Rivieran – fast på hemmaplan

NYHETER. Tiden då hotellen bara erbjöd ett rum för natten känns alltmer avlägsen. Vi har pratat med några aktörer som siktar betydligt högre och vill vara ett fullgott alternativ till utlandsresan.
Annons

Vem längtar inte bort när den svenska vintern mest liknar en monoton uppvisning i grått slask och mörker? Drömmen om Rivieran är sällan så stark som just den här tiden på året, när termometern rör sig kring nollan och antalet soltimmar ligger på liknande nivåer. Men ofta stannar det vid en flyktig fantasi. Verkligheten kommer ikapp och du inser att det varken finns tid eller pengar till sådana utsvävningar. Särskilt i kärva ekonomiska tider med skenande el- och livsmedelspriser och stigande räntor.

Steffen Sander, hotelldirektör på ambitiösa satsningen Ad Astra by Elite i Astra Zenecas tidigare huvudkontor vid Snäckviken i Södertälje, har sedan öppningen 28 november mött gäster som berättat att de nu väljer staycation framför utlandsresan av just dessa anledningar.

– En svag svensk krona gör att du får mer för pengarna här hemma. Sedan har vi tidsaspekten, det kostar inte bara pengar att resa utomlands, det tar också tid. Det viktigaste är att byta miljö och du kan få samma upplevelse i Sverige. Vi är glada över att man betraktar oss som ett bra alternativ till en utlandsvistelse, säger han.

Turndown-service och ambassadör

Och visst har de lyckats med ambitionen att förflytta gästerna till Rivieran. Inredningen, konstverken på rummen, behandlingarna i Vana Spa, innergårdens boulebanor och inte minst de italienska och sydfranska smakerna i restaurangerna – allt bidrar till att skapa illusionen av att du befinner dig många mil hemifrån. Det är onekligen en lyxig känsla som förmedlas hela vägen från reception till hotellrum.

Utöver frukostbuffén ingår en à la carte-meny och det erbjuds även en turndown-service, för den som önskar få rummet iordninggjort inför läggdags. Bakom receptionsdisken återfinns en ”ambassadör” och alla som checkar in serveras ett glas bubbel och ett varmt ”Välkommen till Rivieran.”

– Personalen är absolut viktigast. Oavsett om du städar eller står i receptionen vill vi att du ska känna en stolthet och att du representerar hotellet i sin helhet, säger Steffen som själv tillbringar en stor del av dagarna i receptionen, vid ett bord med texten ”General manager.”

Vad, utöver personalen, gör ett bra destinations­hotell?

– Det måste finnas saker att göra. Vi har till exempel en biograf och champagne-karaoke men också generösa öppettider på Vana Spa, eftersom många av våra gäster är morgonpigga. Man måste kunna anpassa sig efter människors behov, förklarar han.

Steam Hotel lockar 130 000 årligen

Några veckor innan Ad Astra by Elite tog emot de första gästerna öppnade ett annat ambitiöst hotellkoncept: Jacy’z Hotel & Resort i Göteborg som bland annat lockar med två våningar med pooler, restaurang och bar på hög höjd.

Bakom satsningen står Ess Group, som tidigare lanserat uppmärksammade projekt som Ellery Beach House på Lidingö och Steam Hotel i Västerås. Sistnämnda hotellet har för övrigt nyligen tagit över driften av grannen Actionbadet, även känt som Kokpunkten.

Sedan öppningen 2017 har Steam Hotel dragit 130 000 gäster årligen till Västerås. Jonas Stenberg, vd för Ess Group, menar att pandemin bidrog till att människor upptäckte sitt närområde.

– Jag tror verkligen att våra ställen kan vara ett komplement till utlandsresan. För de gånger då man kanske inte har råd med två veckors utlandsresa men ändå vill hitta på någonting kul, säger han.

Vilka är de stora utmaningarna med att dra i gång stora projekt som Jacy’z?

– Det är långa tidscykler, det tar fem år från att man börjar titta på ett projekt tills man öppnar. Det är en tung investering och sedan tar det några år innan man börjar bli lönsam. Du måste vara säker på att du investerar rätt, att det kommer flyga. Sedan måste man hela tiden säkerställa att man är relevant och ständigt ha en borrmaskin igång. Vi har byggt om och byggt ut Steam fem gånger redan och även Jacy’z har vi redan byggt ut.

Dina förväntningar på 2023?

– Vi har förberett oss på att det kommer bli tufft. Mycket tyder på en minskad köpkraft hos privatpersoner och man får ta höjd för det. Tittar vi framåt tror jag dock att det kommer gå bra, man måste ha en längre horisont.

Hotel Skansen tror på framtiden

Fredrik Norén, som driver Hotel Skansen på Öland tillsammans med hustrun Ida, är inne på samma långsiktiga spår. Paret planerar en helt ny byggnad med bland annat 40 rum, en stor tak- terrass och restaurang. Dessutom ska nuvarande spa-avdelning byggas ut.

– Man måste tänka långsiktigt och ha framtidstro. Sverige måste leva, säger han som förklaring till investeringen.

På Hotel Skansen har whiskyn stått i centrum för många gäster – hotellet rymmer nämligen världens största whiskybar. Detta slogs även fast i Guinness rekordbok redan 2018 då rekordräkningen genomfördes, vilket också innebar en hel del internationell massmedial uppmärksamhet. Då fanns det 1 179 sorter att välja mellan; i dag är det betydligt fler och omkring 4 000 personer reser hit varje år för att provsmaka.

– Men vi vill vara mer än så, även om vi kommer fortsätta med whiskyn. Man ska kunna hänga här, gå på spa, äta gott och kunna göra olika saker på anläggningen även om man har olika intressen. Vår filosofi är att det ska vara hemtrevligt så man trivs på platsen. Kanske kommer vi även nischa hotellrummen. Vi har pratat om att kanske inreda rum med whiskytunnor och skotsk inredning. Vi vill ge en helhetsupplevelse, säger han.

Inspirerande upplevelse

”Helhetsupplevelse” är det givna ledordet för destinationshotellen. Den som till exempel kommer till Ad Astra by Elite ska verkligen uppleva att den befinner sig på Rivieran och då är varje detalj viktig. En inställning som hotelldirektör Steffen Sander menar vinner i längden.

– Inflation, elpriser och, framför allt, uppgången av livsmedelspriserna påverkar även oss förstås. Men vi har också många förväntansfulla gäster, fler än vi vågat hoppas på. Allt fler upptäcker att de inte behöver lägga tusenlappar på en flygresa för att få en inspirerande upplevelse.

Du hittar reportaget om destinationshotellen i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...