Annons

Städkampanj fick fjällbesökare att skärpa sig

zoom Marit Sarri, platschef på Kebnekaise fjällstation. Foto: Yrla Sarri
Marit Sarri, platschef på Kebnekaise fjällstation. Foto: Yrla Sarri
NYHETER. Fler som semestrar på hemmaplan innebär en skräpigare natur. Ett problem som landets friluftsområden får tampas med. På Kebnekaises fjällstation har en intensiv städkampanj blivit lösningen på problemet.
Annons

Enligt Friluftsfrämjandet har antalet besökare i landets frilufts- och fjällområden ökat markant de senaste fem åren. Och det inte minst under pandemin då semestrande på hemmaplan blivit mångas melodi. Ett välkommen utveckling – men mer människor innebär också mer skräp. Vilket man bland annat rapporterar om från Kebnekaises fjällstation – i år har man dock hittat lösningar på problemet.

– Dels har medias rapportering om nedskräpningen gjort folk mer uppmärksamma. Men framförallt har vi jobbat hårt för att informera människor på plats och även bedrivit en städkampanj tillsammans med “Håll Sverige rent”. Det har givit fina resultat, säger Marit Sarri, platschef på Kebnekaise fjällstation.

Fjolårets nedskräpning handlade till stor del om kvarlämnade tält på vägen upp mot Kebnekaise. Därtill syntes större skräpansamlingar i fjällstationens säkerhetsstugor uppe på toppen. Marit Sarri tror att den negativa utvecklingen beror på att typen av gäster förändrats under pandemin. När ett helt lands invånare mer eller mindre tvingas att Sverigesemestra, kommer besökare som i normala fall hade valt andra typer av semesteraktiviteter.

– Sedan förra sommaren har vi sett en ny typ av gäster som inte riktigt är vana vid fjällvandring eller att bestiga berg. De tenderar att välja en annan typ av utrustning, ofta en billigare som de lämnar kvar på plats. De ser kanske fjällvandringen som en engångsföreteelse som de inte komma fortsätta med efter pandemin. Därtill har de mindre erfarenhet av hur man beter sig i naturen, säger Marit Sarri.

De åtgärder man vidtagit för att minska nedskräpningen har handlat om att lära och vägleda gästerna. Under sommaren har man bland annat haft två servicevärdar som tagit emot och informerat gästerna om såväl vikten av att hålla avstånd som att hålla koll på sitt skräp. Därtill har man inom även placerat ut trälådor längs fjälleden försedda med skräppåsar och peppande texter som “Tänk på tre saker; fimpar och snus är också skräp”.

– Vi ville ge enkla uppmaningar för att värna om naturen och hålla Kebnekaise rent. I grund och botten är jag övertygad om att de allra flesta av våra 15000 besökare har en vilja om att göra rätt. Och de allra flesta gör det också. Men de oerfarna saknar ibland kunskapen, säger Marit Sarri.

Kampanjer som syftar till en ren natur har även bedrivits inom andra friluftsområden i Sverige under pandemin. Exempelvis har Varbergs kommun, i samarbete med lokala föreningar och markägaren, sedan i april bedrivit en kampanj med syftet att peppa besökarna att ta hand om skärp, parkera rätt och på andra sätt värna om naturen.

– Kampanjen har fallit väl ut. Vi upplever generellt att det har sett rent ut i naturen, men det är för tidigt att uttala sig om vi kommer genomföra den nästa år också, säger Martin Andersson, näringslivsdirektör.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...