Annons

Storsatsning ska locka turister från Finland

zoom Foto: Henrik Trygg
Foto: Henrik Trygg
NYHETER. Nu ska finländarna tillbaka till Stockholm. Stockholms Hamnar satsar 15 miljoner kronor de kommande tre åren på att få finländska turister att ta färjan över till den svenska huvudstaden.
Annons

Finländska besökare är en viktig målgrupp för besöksnäringen i Stockholm men i och med pandemin sjönk antalet tillresande från grannlandet drastiskt. Från 8 miljoner färjepassagerare varje år mellan Finland och Sverige minskade resenärerna med 70 procent. Nu vill Stockholms Hamnar hjälpa finländarna att få upp ögonen för möjligheten att ta färjan över till Stockholm igen. Tillsammans med Visit Stockholm och rederinäringen tar de ett krafttag för att göra Sverige mer attraktivt i finländarnas ögon.

– Det handlar om marknadsföring. Vi ska visa upp vad vi har och underlätta relationen mellan olika aktörer i Stockholms näringsliv och rederierna, säger Linda Sakket, projektledare för satsningen på Visit Stockholm.

Hållbar och kreativ destination

När Besöksliv ringer henne är hon precis på väg för att möta 18 finländska journalister och influencers, som en del i arbetet med att få Finland att lyfta blicken mot resmålet Stockholm.

Stockholms Hamnar plan att stärka Sveriges position som besöksland hos våra grannar är egentligen inte ny, bara försenad av covid. Redan innan pandemin fanns tecken på att den finländska turisttillströmningen var på nedgång. Att Finland och Sverige sedan använde sig av olika strategier för att begränsa smittspridningen under pandemin hjälpte inte heller till, då Sverige sjönk i anseende runt om i världen som följd av mindre strikta restriktioner. Nu behöver bilden av Sverige som en hållbar och kreativ destination tydliggöras för att grannlandets turister ska lockas tillbaka.

– Vi vill få fler att engagera sig i frågan och uppmärksamma den finska marknaden, som är väldigt viktig för Stockholm. Ta till exempel Gröna Lund och NK, för dem är finländare den näst största målgruppen, säger Linda Sakket.

Vill locka yngre målgrupp

Med satsningen hoppas man att med hjälp av lokala aktörer skapa nya resekoncept och stärka reslusten hos både gamla och nya målgrupper. En av utmaningarna är att locka en yngre målgrupp. Här är evenemang, artistuppträden och festivaler en nyckelfaktor, men också gaming och e-sport.

– Många världsartister som kommer till Norden väljer ju ofta att uppträda i just Stockholm, säger Linda Sakket.

Sommaren ser bra ut

Och det finns mycket som talar för att de finländska turisterna kommer tillbaka. Mellan länderna finns trots allt hundratals år av samarbete, både kulturellt och ekonomiskt. I takt med en ökad hållbarhetsdebatt och samtidigt tilltagande inflation och dyrare resor är chansen dessutom större att många väljer ett närmare resmål, resonerar Linda Sakket. Hon hoppas att tillströmningen av finländska resenärer ska vara tillbaka på pre-pandemiska nivåer redan inom ett par år.

– Det är i alla fall mitt mål! Sommaren ser i nuläget bra ut, men det gäller att vända trenden för resten av året.

Så får du mer tid över till dina gäster

Så får du mer tid över till dina gäster

Med Picasso Digital får hotell och konferensanläggningar digitala tjänster för bokning, incheckning och betalning så att du kan lägga mer fokus på det som är allra viktigast i verksamheten – nämligen dina gäster...