Annons

Svenskt restaurangkoncept på export

zoom
NYHETER. Restaurangkedjan Pinchos satsar på expansion av det appbaserade smårättskonceptet i Danmark och Norge.
Annons

Pinchos öppnade sin första restaurang i Göteborg 2012 och två år senare lanserades konceptet med smårätter från hela världens kök upp för franchisetagare.

En stor del av Pinchos framgång är integreringen av det digitala i restaurangupplevelsen. Pinchos var en av de första restaurangerna i världen att ta alla beställningar via en app.

I dag finns det 64 franchisedrivna Pinchosrestauranger i Sverige. Intresset för konceptet är stort även i Norden, berättar varumärket Pincho Nations marknadschef Viveca Järhult.

– I Danmark har Pincho Nation sedan tidigare två egna restauranger i Köpenhamn som är oerhört populära. I november 2022 öppnade vi ytterligare en restaurang i Aalborg, som drivs centralt av Pincho Nation, samt vår första franchiserestaurang i Randers.

Ambitionen 2023 är att öppna ytterligare fyra restauranger i Danmark, på längre sikt är målet 15–20 restauranger.

På frammarsch i Norge

Pinchos har inte bara gjort succé på restaurangscenen i Danmark, utan även tagit stora kliv i Norge. Trots utmaningar under pandemiåren följd av en begynnande lågkonjunktur inom branschen, är företaget inne i en tillväxtfas i bägge länderna.

– När man går in i en ny marknad– även om den är i våra grannländer – är första steget att få ”proof of concept” och lära känna den lokala marknaden, säger Viveca Järhult. Den resan var vi i princip i mål med när pandemin bröt ut och vi fick av förklarliga orsaker paus. Men nu är vi uppe i god fart igen.

Expansionen i bägge länderna är primärt franchiseorienterad och hittills har det lokala mottagandet varit mycket positivt.

Tror på en stark tillväxt

– I februari 2022 öppnade vår första norska franchiserestaurang i Porsgrunn och i mars öppnas ytterligare en i Fredrikstad. Vi planerar för ytterligare fyra–fem nya restauranger i år och räknar med att kunna hålla den takten tills vi har cirka tjugo restauranger i Norge.

Porsgrunn är en stad där det bor drygt 40 000 personer och restaurangen här har under sina första åtta månader redan serverat över 55 000 gäster.

– Vi ser att våra grannländer verkligen tycker om vårt koncept och tror på en stark tillväxt, säger Viveca Järhult.

– I Aalborg hade vi en väntelista på närmare 3 000 personer när vi öppnade upp för bordsbokning. Vi är oerhört glada över det mottagande vi fått utanför Sverige.

Varför är Pinchos koncept en så bra exportvara?

Vi ser att Pinchos som koncept har sann unikitet i casual dining-segmentet, även internationellt. Vårt extravaganta inredningskoncept i kombination med en lekfull och bred meny får gästerna att känna sig hemma. Atmosfären är avspänd och vi lyckas tilltala breda målgrupper.

– Vi var en av pionjärerna i att låta gästen själv ta kontroll över besöket genom beställningar via en app och vår tekniska infrastruktur bidrar till att restaurangerna kan drivas lönsamt och med hög kvalitet, säger Viveca Järhult.

Innan pandemin hade Pincho Nation börjat etablera sig i Tyskland. 2019 öppnades en första restaurang i Berlin, men satsningen fick dras tillbaka i samband med att pandemin bröt ut.

Pincho Nation tror dock att den tyska marknaden kan vara värd en ny satsning i framtiden.

Vad finns det för lokala utmaningar för Pinchos?

Före pandemin trodde vi att vissa marknader skulle tycka att appbeställning är något krångligt. Men en bra sak pandemin har haft med sig är det att den digitala mognaden har tagit stora kliv framåt. Gästgrupper som tidigare hade en tveksamhet till digitala betalningar har vant sig att e-handla och fler restauranger har infört olika varianter av ”self-service lösningar”, säger Viveca Järhult.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...