"Vi vill inspirera fler till att upptäcka hur en semester kan göra gott," säger Hannah Wennebro Olsson, den ena parten i ägarduon.
Med två strategiska nyanställningar och en sommaroffensiv i startgroparna, kliver Treehotel i Harads in i högsäsongen 2025 med förnyad energi och tydlig framtidsvision.
Den 5 maj tillträder Claus Hartmann som ny Operation Manager och Sara Eriksson som Relationship Manager på det internationellt kända hotellet med trädrum mitt i den norrbottniska skogen.
– Med Claus och Saras gedigna kompetenser och erfarenheter från branschen, tillsammans med Treehotels medarbetare, rustar vi oss för utvecklingen av verksamheten framåt, samtidigt som vi säkerställer den höga kvaliteten vi vill ge gästerna, säger ägaren Hannah Wennebro Olsson.
Både Claus Hartmann och Sara Eriksson har haft flera ledande roller i besöksnäringen, bland annat på Icehotel i Jukkasjärvi. Claus Hartmann kommer närmast från Scandic Kiruna, medan Sara Eriksson senast varit verksam vid Camp Ripan.

Satsar på regenerativ turism
Inför den kommande säsongen har Treehotel flera initiativ på gång. Ett av de tydligaste är en satsning på regenerativ turism – en form av resande som inte bara lämnar så litet avtryck som möjligt, utan aktivt bidrar till platsen och samhället man besöker, både miljömässigt och socialt. Särskilda erbjudanden för reseagenter och fler kvällsaktiviteter under midnattssol är några av inslagen.
Samtidigt vittnar ägarna, liksom många andra i branschen, om ett tuffare läge idag, särskilt vad gäller vår, sommar och höst. Enligt Treehotel har den genomsnittliga ledtiden för bokning av en sommarvistelse förkortats från 80 till 60 dagar på två år.
– Världsekonomin och säkerhetsläget påverkar förstås resandet, men vi ser också en positiv trend i form av ”Coolcation” – där fler väljer nordligare och svalare destinationer för sina semestrar, vilket passar oss perfekt, säger Hannah Wennebro Olsson.
Tre nya trädrum
Treehotels största gästgrupp kommer fortsatt från internationella marknader som USA och Storbritannien, men under sommarmånaderna syns en tydlig ökning av svenska och skandinaviska gäster. Under juni till augusti står svenskar för cirka 37 procent av de sålda rumsnätterna.
Vintersäsongen är fortfarande starkast, med aktiviteter som norrskenssafari och hundspann. Under sommarhalvåret erbjuder Treehotel bland annat skogsutflykter, fiske, turridning och kajakpaddling.
På längre sikt planerar ägarna för fortsatt utveckling. En femårsplan innefattar två till tre nya trädrum, utbyggd restaurang och förbättrade konferensmöjligheter. Ambitionen är att Treehotels restaurang ska bli en kulinarisk destination i sig.
– Det handlar inte bara om ett hotell, utan om en helhet som berör alla sinnen. Vi vill att smak, natur och kreativitet ska spegla platsen och vår vision, säger Hannah Wennebro Olsson.