Annons

Trots kall sommar – svensk campingsommar på rekordnivå

zoom Den definitiva statistiken från SCB gällande gästnätter kommer först i vår, men än varannan campingplats rapporterar hittills en bättre beläggning än sommaren 2016.
Den definitiva statistiken från SCB gällande gästnätter kommer först i vår, men än varannan campingplats rapporterar hittills en bättre beläggning än sommaren 2016.
NYHETER. Svensk camping nosar på en ny rekordnivå, trots den kylslagna sommaren. 70 procent av campingplatserna har haft lika bra eller bättre beläggning än förra sommaren, visar siffror från branschorganisationen SCR Svensk Camping.
Annons

Mer än varannan campingplats rapporterar en bättre beläggning än sommaren 2016 när campingen noterade ett nytt rekord med 15,6 miljoner gästnätter.

– Någonstans där hamnar vi – utan tvekan, säger Lars Isacson, vd på branschorganisationen SCR Svensk Camping.

Om det verkligen blir ett nytt rekord återstår att se. Först i vår kommer den definitiva statistiken från SCB när det gäller gästnätter.

Husbilstrenden fortsätter växa

Men redan nu går det att se hur campingsommaren varit tack vare den beläggningsundersökning som SCR Svensk Camping utför bland sina medlemmar.

De senaste årens trend med allt fler husbilar har hållit i sig i år. Varannan campingplats rapporterar att husbilsgästerna står för den största ökningen. Starka försäljningssiffror från husbilsbranschen bekräftar det starka intresset för semesterformen.

­– Uppgången för husbilar är fullständigt vansinnig, säger Lars Isacson.

Fler internationella gäster

Allt fler internationella gäster söker sig till svenska campingplatser. 78 procent rapporterar en lika god beläggning eller bättre när det gäller utländska turister. Norrmän, tyskar och holländare är de vanligaste internationella besökarna på svenska campingplatser.

Lars Isacson ser uppgången som ett kvitto på att campingvärdarnas investeringar gett utdelning.

– Branschen har jobbat väldigt mycket för att möta kundens krav.

Campingplatserna står för 50 procent av alla kommersiella övernattningar under juli, som är årets mest semesterintensiva månad. Därför är beläggningsundersökningen en bra indikation på hur turismen totalt utvecklats under högsäsongen, enligt SCR Svensk Camping.

Så får du mer tid över till dina gäster

Så får du mer tid över till dina gäster

Med Picasso Digital får hotell och konferensanläggningar digitala tjänster för bokning, incheckning och betalning så att du kan lägga mer fokus på det som är allra viktigast i verksamheten – nämligen dina gäster...