Annons

Tufft läge för Åhaga i Borås

zoom
"Vi har tappat 90 procent av vår omsättning", säger Albert Alexandersson, vd för Åhaga. Foto: Åhaga
NYHETER. Sedan konserter, shower och mässor ställdes in har lokalerna ekat tomma på Åhaga i Borås. Trots åtgärder som minskad personal, digitala scener, luncher och boulebanor är läget tufft. "En stark jul kan bli vår räddning om vi kan härda ut så länge", säger vd Albert Alexandersson.
Annons

När pandemin slog ner över Sverige i mars 2020 drabbades Åhaga hårt. I den 4 500 kvadratmeter stora anläggningen arrangeras vanligtvis konserter, events, shower och mässor – ett koncept som inte är förenligt med de restriktioner som gäller.

 – Vi jobbar med evenemang som tar emot 300-3 000 personer. Det är där vi är som starkast. Att då komma och säga att vi max får ta emot åtta personer utan att ge oss något större stöd fungerar förstås inte, säger Albert Alexandersson, vd för Åhaga.

Tappat 90 procent

Lokalerna, präglade av anläggningens förflutna som lokverkstad, med valvfönster och högt i tak har mestadels stått tomma under året. Och nu börjar läget bli kritiskt, menar Albert Alexandersson.

– Vi har tappat 90 procent av vår omsättning sedan mars 2020 och är barskrapade. Det statliga stödet vi får motsvarar tio procent av tappet, resterande 80 procent förväntas vi bära själva.

Öppnade för luncher

Under året har en rad åtgärder satts in för att överleva krisen. I våras korttidspermitterades personal och senare var man också tvungna att varsla. En liten organisation finns kvar för att kunna planera för en öppning.

– Men när det drog ut så väldigt på tiden, med nya restriktioner hela tiden behövde, vi göra något för att hålla liv i organisationen. Vi öppnade en lunchrestaurang där vi tar emot runt 1200 gäster i veckan. Det blir inga vinstmarginaler på lunch, men vi kan bygga en köksorganisation för att vara redo när vi kan öppna upp på riktigt.

Aktivitetshus med digitala scener

Dessutom har Åhaga blivit lite av ett aktivitetshus med nya boulebanor och en golfsimulator samt möjlighet att spela pingis och minitennis. De stora lokalerna gör det möjligt att genomföra aktiviteterna på ett coronaanpassat sätt.

– Vi har också tre digitala scener i olika storlekar för streamad afterwork, konserter och seminarier. Men vi kan max ta in 60 personer i evenemangsdelen, jämfört med 3 000 före pandemin. Så det handlar mest om att behålla en kreativ och skapande organisation som är beredd när vi kan återgå till det normala.

Hur ser du på den närmaste tiden och sommaren?

 – Jag är en obotlig optimist och hoppas fortfarande att vi ska klara att hålla ut. Vi har en del studentevenemang planerade under våren som jag hoppas kan bli av och det finns planer på att visa EM på storbildsskärmar både inomhus och utomhus i sommar. Men vi får se.

I dagsläget är hela hösten fullbokad, men allting bokas in med ett halvår till ett års framförhållning och Albert Alexandersson är rädd att läget kan komma att ändras.

– Vi börjar tyvärr se att turnéer ställs in och att artister är osäkra på om det kan bli av. De behöver ju tid på sig att sälja biljetter till evenemangen. Vi börjar ställa in oss på att kunna köra en stark jul i stället, med konserter och evenemang oktober till december. Det kan bli vår räddning om vi kan härda ut så länge. Men ladorna är tomma, så läget är tufft.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...