Annons

Turistrådet Västsverige lyfter Göteborgsgrannar i ny kampanj

zoom Marstrand är en av de destinationer som finns med<br />
 i kampanjen Strax utanför Göteborg.  Foto: Colourbox
Marstrand är en av de destinationer som finns med
i kampanjen Strax utanför Göteborg.
Foto: Colourbox
NYHETER. Strax utanför Göteborg finns många trevliga sommardestinationer värda ett besök för både göteborgare och influgna turister. Detta vill Turistrådet Västsverige lyfta i ett nytt samarbete med Göteborg & Co och Västtrafik.
Annons

Alingsås, Floda & Nääs, Gunnebo Slott, Hönö, Marstrand och Styrsö & Vrångö är några av de många besöksvärda destinationer som kan nås genom kollektivtrafiken i Göteborg.

Tillsammans med Göteborg & Co och Västtrafik genomför Turistrådet Västsverige en kampanj för att lyfta destinationer som ligger ”Strax utanför Göteborg”.

– Vi vill lyfta det vi har att erbjuda i den här regionen, både för att få göteborgarna att upptäcka vad som finns runtomkring och få dem att lägga några dagar av sin semester här, men också för att locka utländska turister till andra närliggande destinationer, säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige.

Men kampanjen är också ett hållbart initiativ som handlar om att uppmuntra göteborgare till hållbart resande, men också om att få utländska besökare att stanna längre i samma region istället för att de ska flyga vidare, förklarar han.

Det hela rör sig om en bred marknadsföringskampanj i Göteborg, men även som ska synas i destinationernas egna digitala kanaler.

 Ni har valt ut sex destinationer i kampanjen, vad krävdes för att få kvala in?

– Vi ville ha med platser som är destinationer i sig, där det finns mer än en sak att göra, där man är tillräckligt utvecklade digitalt för att kunna sprida budskapet, samt att det ligger inom ett avstånd så man kan ta sig dit med kollektivtrafiken. Sedan ska det förstås finnas ett intresse från destinationernas sida att lyfta och rekommendera varandra.

Hur hoppas ni att kampanjen kan främja besöksnäringen på destinationerna?

– Vi har inte satt något kvantitativt mål, men målet är förstås att destinationerna ska få fler besök, och att detta nya samarbete gör att vi har större muskler att nå igenom med vårt budskap. Det hade svårt för en enskild aktör att lyckas få stort genomslag, säger Fredrik Lindén.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...