Annons

”Vi hoppas finnas i hela Europa i framtiden”

zoom Dubbel Dubbel-grundarna Lars Olsson, Emma Kolback, <br />
John Wigelius och Erik Sundfeldt. Foto: Dubbel Dubbel
Dubbel Dubbel-grundarna Lars Olsson, Emma Kolback,
John Wigelius och Erik Sundfeldt.
Foto: Dubbel Dubbel
NYHETER. Efter ett år av pandemi och försening: restaurang Dubbel Dubbel återupptar storsatsning på kedjekoncept. "Har pandemin givit oss något gott så är det tid att finslipa vårt utbud och service", säger John Wigelius, vd för Dubbel Dubbel.
Annons

30 nya restauranger och lansering av ett nytt kedjekoncept. Ja, det var fjolårets planering för Dubbel Dubbel, restaurangen som startade i Göteborg för elva år sedan. I februari skrev Besöksliv om planerna som de såg ut då.

Nu satte pandemin föga förvånande maskineriet på paus, men efter ett års försening är ägarna åter redo att skrida till verket – om än i lite lugnare tempo.

– Vi satsar på att öppna fem nya enheter under 2021. Sedan ökar vi med drygt tjugo till de kommande två åren, säger John Wigelius, som är vd för Dubbel Dubbel.

Finslipat utbud och service

Först ut är nyöppningar av två restauranger i Norrköping och Hagastaden i Stockholm den 16 respektive 30 april. Därefter ligger enheter i Malmö och Sundbyberg i turordningen. Dubbel Dubbel som gjort sig känt för sitt moderna kinesiska sharing-koncept har i nuläget fyra restauranger i Sverige – tre i Göteborg och en i Malmö. Inför kommande öppningar har man satsat hårdare på kedjekonceptet med fokus på take away. En storsatsning som man haft mycket tid att utveckla under det gångna året.

– Har pandemin givit oss något gott så är det tid och möjligheten att förbättra och finslipa vårt utbud och service. Vi har byggt upp ett nytt slot-system där man kan beställa och betala direkt via hemsidan. Därtill har vi sjösatt hemma-kock-kit och kört pop-up-restauranger i områden som vi tidigare inte nått ut till. Under året har 50 procent av omsättningen kommit från take-away. Innan pandemin låg den siffran på 7 procent, säger John Wigelius.

Drömmer om franchise

Bromsade planer och förlorade intäkter till trots – de fyra vännerna bakom Dubbel Dubbel har stora visioner för framtiden. Förutom de planerade 30 restaurangerna drömmer man om franchise i framtiden. Planerna för expansionen av den göteborgska restaurangkedjan sträcker därtill långt utanför landets gränser.

– Vi hoppas finnas i hela Europa i framtiden. Eller varför inte ännu längre bort, drömmen vore en Dubbel Dubbel i Kina, ler John Wigelius.

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

När Amet & Partners och italienska världsaktören La Bottega slår sina påsar ihop bildas en ny jätteaktör. AMEGA LAB har som mål att omdefiniera upplevelsen av bekvämligheter