Annons

Visita om budgeten: ”Besvikelse att regeringen inte gör mer”

zoom Jonas Siljhammar, vd Visita, menar att regeringen måste göra mer för jobb och företag inom besöksnäringen.  Foto: Visita/Colourbox
Jonas Siljhammar, vd Visita, menar att regeringen måste göra mer för jobb och företag inom besöksnäringen. Foto: Visita/Colourbox
NYHETER. Trots att Magdalena Andersson menar att hon under måndagen presenterade en återstartsbudget är det få riktade satsningar på besöksnäringen. "Det är en stor besvikelse att regeringen inte gör mer för jobb och företag inom besöksnäringen som tagit stort ansvar, men också enormt hårda smällar under pandemin", säger Jonas Siljhammar, vd Visita.
Annons

Under måndagen presenterade finansminister Magdalena Andersson regeringens budget för 2022. Fokus, enligt henne själv, är bland annat på jobb och återstart av samhället efter pandemin. Men några större riktade satsningar för att stimulera återstarten av besöksnäringen fanns inte.

– Att regeringen varken föreslår sänkt moms för logi och mat på restaurang, förbättrade avdragsregler eller andra riktade åtgärder för att stimulera efterfrågan efter 18 månader med helt eller delvis näringsförbud är oförståeligt och försenar skapandet av nya jobb i näringen, inte minst till unga, säger Jonas Siljhammar, vd Visita.

Sedan tidigare var det känt att den förstärkta nedsättningen av arbetsgivaravgiften som gällde under sommaren i år kommer tillbaka under samma period nästa år.

– Sänkta kostnader för att anställa är avgörande för näringen och det är bra att regeringen lyssnat på oss om det, men den förstärkta nedsättningen av arbetsgivaravgiften borde gälla året runt, säger Jonas Siljhammar.

I budgetförslaget ingår som tidigare meddelats även 20 miljoner kronor till Visit Sweden, för att underlätta fortsätt marknadsföring av turismen i Sverige. Uppdraget gäller även den inhemska marknaden, som blivit allt viktigare under den långvariga pandemin.

Jonas Siljhammar är nöjd med att Visita fått gehör för sina tidigare uppmaningar när det gäller denna satsning, men hade räknat med mer pengar.

– Vi har länge sagt att Visit Sweden ska jobba även mot den inhemska marknaden, och det är bra att regeringen lyssnar på oss. Men i grunden är det viktigaste att grundanslaget höjs kraftigt. Sverige behöver locka fler turister, både inhemska och utländska även på längre sikt, säger Jonas Siljhammar. Han menar att stimuleringar är avgörande inte minst för den framtida sysselsättningen inom besöksnäringen.

– Konkurrensen om gästerna kommer att öka när pandemin släpper, och risken är att jobbtillväxten dröjer om inte marknadsföringen av Sverige som turistland stärks, säger Jonas Siljhammar.

I regeringens budgetförslag ingår även 100 miljoner i incitamentsstöd för förstärkningar av kultursektorn.

– Det är bra att regeringen lyssnat och väljer att satsa på att fler filmer och tv-program spelas in i Sverige. Produktionsincitament är viktigt för återstarten av den näring som är bäst på att skapa jobb för unga och utrikes födda, säger Visitas näringspolitiska chef Anna Wallén.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...