Annons

”Hållbarhet måste få kosta”

zoom För att kunna frigöra mer tid behövs mindre administration och en minskad regelbörda för företagen, menar Caroline Strindmar, hållbarhets- och livsmedelsstrateg på Visita. Foto: Visita
För att kunna frigöra mer tid behövs mindre administration och en minskad regelbörda för företagen, menar Caroline Strindmar, hållbarhets- och livsmedelsstrateg på Visita. Foto: Visita
NYHETER. Många företag i besöksnäringen vill jobba mer hållbart, men vet inte hur, eller anser sig inte ha tid och resurser. Med minskad regelbörda skulle mer tid kunna frigöras, menar Visitas hållbarhets- och livsmedelsstrateg Caroline Strindmar.
Annons

I en tid av växande klimatoro och miljömedvetenhet vill även företag i besöksnäringen dra sitt strå till stacken och jobba mer hållbart. Vissa har kommit långt, – som Sigtunahöjden, som Besöksliv rapporterade om i förra veckan som har jobbat strategiskt med hållbarhet sedan 2000,- men andra är fortfarande bara där och nosar.

Många vet inte var och hur de ska börja, och framför allt oroar man sig för att det ska ta tid och resurser från verksamheten.

– Brist på tid och resurser är den största utmaningen till varför man inte kan jobba mer med hållbarhet. Men företagen måste förstå att de behöver frigöra resurser, annars blir hållbarhet någonting man gör vid sidan av, säger Visitas hållbarhets- och livsmedelsstrateg Caroline Strindmar.

För att kunna frigöra mer tid behövs mindre administration och en minskad regelbörda för företagen, menar Caroline Strindmar.

– Kan vi hjälpa företagen att frigöra tid och resurser genom regelförenklingar, då kan vi också bidra till att de lägger den extra tiden och resurserna på att jobba mer hållbart. De kan till exempel ta fram en 10-procentig tjänst som kan jobba med hållbarhet i stället för administration av regler, säger hon och tillägger att tidsbristen ”fäller krokben för branschen” att jobba med hållbarhet.

Under en diskussion i samband med evenemanget Hållbar Besöksnäring på onsdagen, kom frågan upp om hur ekvationen hållbarhet och lönsamhet, där Visitas Caroline Strindmar också ville slå ett slag för att hållbarhet måste få kosta.

– Hållbarhet är inte välgörenhet. Ska hållbarhet vara en del av din ”core business” och tillföra ett värde till ditt varumärke, så kostar det pengar, vilket är bra så länge du som företag investerar i rätt saker. Hållbarhet är en investering och investeringar kostar, det är bara naturligt.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...