Annons

Bastard Burgers står inför offensiv expansion 2021

zoom I morgon fredag är det premiär för Bastard Burgers i Västerås.  Foto: Bastard Burgers
I morgon fredag är det premiär för Bastard Burgers i Västerås. Foto: Bastard Burgers
NYHETER. Hamburgerkedjan Bastard Burgers ska öppna 20 nya restauranger under 2021.
Annons

Hamburgerkedjan Bastard Burgers som idag inviger sin 40:e restaurang i Sverige och tillika sin första i Västerås, planerar att växa kraftigt framöver.

– Målet är att öppna 20 nya enheter i Sverige under 2021 varav 4 i Norge, säger Björn Havden, etableringschef på Bastard Burgers.

Planen var att landa på totalt 50 enheter vid 2020 år slut, men coronapandemin gjorde att företaget tvingades slå av på etableringstakten. Istället väljer man att öka takten under 2021.

Av de 15 planerade enheterna i Sverige nästa år ska cirka en fjärdedel att placeras i Stockholm. Senaste enheten att öppna i huvudstaden var den på Norrlandsgatan i centrum.

– Vi räknar med att öppna på Kungsholmen, Vasastan och på Östermalm nästa år, säger Björn Havden.

Förutom storstäder som Stockholm, hur ser etableringsstrategin ut för Sverige?

–Tittar vi bakåt så har städer som Linköping, Göteborg, Västerås och Helsingborg varit viktiga för oss. Där finns vi nu, men vi har några ”white spots” kvar, bland annat Jönköping. Därutöver är det en förtätning av Stockholm, Göteborg och Malmö som ligger i planerna.

2019 köpte det norska riskkapitalbolaget Equip Capital 60 procent av aktierna i Bastard Burgers. Och under nästa år ska hamburgerkedjan även inta Norge, med fokus på Oslo där man redan har skrivit hyresavtal för två enheter.

–Vi vill börja med Oslo och sedan gå vidare med upp till 35 enheter i Norge. I Skandinavien är det långsiktigt fokus på Norge och Finland, Björn Havden.

Bastard Burgers Burgers öppnade sin första restaurang i Luleå 2016. Resterande del av akterna ägs av grundarna.

Det finns ju idag en mängd hamburgerkedjor som slåss om gästerna, vad skiljer Bastard Burgers från de andra?

–Vi jobbar bara med svenskt kött och gör väldigt goda hamburgare, det måste vara det som gör att våra gäster gillar det vi gör, säger Björn Havden.

Philips MediaSuite  – Nu med Netflix och Chromecast built-in

Philips MediaSuite – Nu med Netflix och Chromecast built-in

Enkel för gästerna att använda och kostnadseffektiv för hotellen. Philips MediaSuite är marknadens mest kompletta TV för hotell och professionella verksamheter