Annons

Besöksnäringen – ett satsningsområde för Stockholm

zoom Karin Ernlund, c, arbetsmarknadsborgarråd, vill satsa på besöksnäringen.  Foto: Henrik Juhlin/Colourbox.
Karin Ernlund, c, arbetsmarknadsborgarråd, vill satsa på besöksnäringen. Foto: Henrik Juhlin/Colourbox.
NYHETER. Stockholm behöver genomföra en rad åtgärder för att säkerställa besöksnäringens attraktionskraft framåt. Det framgår av en ny arbetsmarknadsanalys, gjord av Sweco på uppdrag av arbetsmarknadsförvaltningen. – Vi behöver verkligen satsa på besöksnäringen, säger Karin Ernlund, c, arbetsmarknadsborgarråd.
Annons

I analysen som beskriver fem tillväxtbranscher; Handeln, Besöksnäringen, IT/tech, Vård/omsorg och Byggbranschen, framgår bland annat att efterfrågan på personal inom besöksnäringen kommer att öka framöver. Redan idag syns en brist på kockar, kallskänkor, hovmästare och serveringspersonal. Arbetsförmedlingens senaste bristindex visar att den bristen riskerar att bestå under kommande fem år – med en fortsatt mycket stor brist på just kockar och kallskänkor men också en betydande brist på hovmästare och servitörer. Bartendrar, pizzabagare samt restaurang- och köksbiträden, kommer också behöva bli fler framöver, enligt Arbetsförmedlingens prognos.

– För oss är det jätteviktigt att se till att framför allt ungdomar får information om att de här jobben finns, och att finns en framtid inom branschen. Före pandemin såg vi ju att många kockelever erbjöds arbete dagen efter avslutad utbildning. Det kommer att bli så framåt också, säger Karin Ernlund.

Hon menar att det är stadens, branschorganisationernas och företagens uppgift att tillsammans lyfta och marknadsföra besöksnäringen, så att fler unga väljer att utbilda sig till bristyrkena inom branschen.

– Stockholms befolkning växer, människor här tycker om att gå ut och äta och många vill besöka vår stad. Om vi inte kan erbjuda ett stort utbud av hotell och restauranger kommer intresset för huvudstaden att minska.

Men besöksnäringen i Stockholm blöder ju, hur ska ni kunna locka ungdomar till yrken som just nu inte finns?

– Vi måste bli bättre på att marknadsföra alla de fantastiska utbildningsmöjligheter vi har på plats. Både gymnasie-och vuxenutbildningarna. Och vi behöver samtidigt vara tydliga med att det framöver kommer att finns ett stort behov av arbetskraft inom den här näringen.

Och vad gör ni nu, under det akuta skedet, många har ju blivit arbetslösa?

– Vi ser bland annat till att permitterad och uppsagd personal snabbt kan omskola sig till arbeten inom exempelvis äldreomsorgen. Där finns det jobb just nu. Framöver har de som arbetat inom besöksnäringen mycket goda möjligheter att återvända till branschen.

Enligt en analys från Stockholms Handelskammare kommer det att dröja till 2023 innan konsumtionen från utländska besökare når samma nivåer som 2019. Däremot väntas de lokalmarknadsberoende delarna av besöksnäringen, som restauranger och barer, återhämta sig snabbare.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...