Annons

För breddad kunskap om den arktiska regionen

zoom Cecilia Petzäll, Travel Trade Manager på Swedish Lapland Visitors Board, är mycket nöjd med eventet. Foto: Pressbild
Cecilia Petzäll, Travel Trade Manager på Swedish Lapland Visitors Board, är mycket nöjd med eventet. Foto: Pressbild
NYHETER. Säljeventet Swedish Lapland Summit förde samman internationella och lokala gäster i över 400 kvartslånga möten.
Annons

I mitten av oktober hölls säljevenemanget Swedish Lapland Summit på Kulturens hus i Luleå. Syftet? Att öka återförsäljarledets kunskap om Swedish Lapland som ett hållbart arktiskt resmål, och inspirera dem till att marknadsföra och sälja upplevelser i Sverige.

Cecilia Petzäll är Travel Trade Manager på Swedish Lapland Visitors Board.

– Vi är verkligen nöjda med eventet. Vi bjöd in företag från regionen och framför allt våra internationella köpare. Nästan 100 personer deltog och över 400 möten hölls under dagen då 15 minuters möten varvades med 15 minuters paus – det kändes som ett lyckat koncept, säger hon.

Första gången som live-möte

Företagarna i regionen träffade över tjugo turoperatörer från bland annat England, Canada, Schweiz, Nederländerna, Tyskland, Norge och Sverige. Det är första gången Swedish Lapland Summit hålls live på plats, förra årets gjordes ett digitalt event.

– Det är jättekul att kunna erbjuda våra företag den här möjligheten på hemmaplan. Tidigare har Swedish Lapland inte varit nog välkänt som destination på den internationella marknaden. Nu ser vi en skillnad. Deltagarna, både företag och turoperatörer, har betalat för sitt deltagande och det visar att det finns ett stort intresse för den här typen av sammankomster, säger Cecilia Petzäll.

Vad kan ett sådant här event bidra med för en enskild företagare, exempelvis inom naturturism?

– För många företag var det en första kontakt med det internationella reseledet. Vi hoppas att det kan resultera i vidare samtal kring visningsresor och liknande. De mer etablerade företagen gick mer rakt på business och pratade nya affärsmöjligheter. Förhoppningsvis skapades även många nya relationer mellan våra företag här uppe. De är väldigt duktiga på att samverka.

Vad kan Swedish Lapland Summit betyda för besöksnäringen i regionen?

– Det betyder mycket. Vi tar den plats som vi säger att vi vill vara. En plats där man möter den lokala näringen och skapar en samhörighet bland våra företag. Det blir en styrka för alla att få en gemensam bild av vad vi vill och vart vi ska framöver. Vi hoppas verkligen att detta kommer att bli ett årligt evenemang.

Berätta om konceptet Knowledge Transfer Tours, som också var en del av detta. 

– Vi tror att man lättare kan sälja vidare det man själv upplevt, därför bjöd vi med de internationella gästerna att ta del av vår region och vår arktiska livsstil. För att skapa en känsla för destinationen fick de anmäla sig till en av fyra olika grupperingar med tema inom mat, kultur, välmående, natur och outdoor.

– Vi fick en väldigt fin respons. Vi vill att besökare som kommer till Swedish Lapland ska ta ansvar, då behöver säljarna också få kunskap om vår kultur, avslutar Cecilia Petzäll.