Annons

Jureskogs utmanar med hjälp av AI

zoom Johan Jureskog
Johan Jureskog
NYHETER. ”Vi vill förändra synen på snabbmat”, säger grundaren Johan Jureskog, som genom ett AI-samarbete ska hålla hamburgerkedjans priser nere och minska matsvinnet.
Annons

För att uppnå större hållbarhetsmål inom restaurangkedjan och utmana de betydligt större hamburgerkedjorna, ingår Jureskogs ett fast partnerskap med det svenska AI-bolaget Binary Brains. Fokus kommer att ligga på att minska matsvinn och skapa bättre marginaler på råvarukostnaderna.

– Vi vill förändra synen på snabbmat, från skräpmat till bra mat lagad snabbt. Det svåraste med det är inte att göra bättre mat, utan att göra den till ett pris som människor tycker är relevant för snabbmat, säger Johan Jureskog, kock och en av Jureskogs grundare. Han fortsätter:

– Tillsammans med Binary Brains hittar vi med AI-teknik nya sätt att hålla priserna nere genom att göra effektivare beställningar grundat på mer och bättre data. Det hjälper oss att undvika matsvinn eller att råvaror tar slut.

Vilka utmaningar har ni för att kunna hävda er mot snabbmatsjättarna?

– Förutom den attraktiva prissättningen, som är jättarnas paradgren och vår största utmaning, ställer uppfattningen om oss till det lite. Jag är kanske mer känd för lite flottare mat från min tid i kocklandslaget och mina andra restauranger, AG och Rolfs Kök, och då förväntar sig många gäster en ”finburgare” av typen man hittar på Burgerdudes.se och hos andra burgartokar. Men vi finns inte främst för dudes – vi finns för hela familjen, för det tillfälliga behovet på väg från en plats till en annan.

Ni kommer även att ta hjälp av AI för att sänka restaurangchefernas stressnivå. Hur ska ni göra det?

– Tekniken hjälper våra restaurangchefer med beställningarna, det vill säga att beräkna och planera helt rätt utifrån parametrar som påverkar antalet gäster och vad de vill ha. Det är en enorm avlastning både tidsmässigt och prestationsmässigt.

 Avslutningsvis, hur går det för Jureskogs i den pågående lågkonjunkturen?

– Det har inte varit en drömstart de första fem åren med pandemi, krig i Europa, inflation och lågkonjunktur. Det har såklart påverkat oss, men faktiskt både positivt och negativt. What doesn’t kill you makes you stronger, så har det verkligen varit för oss. Vi har fått justera våra planer och redigerat allt vi trodde vi visste – men jäklar vad bra vi blivit. Jag känner mig sjukt peppad inför framtiden, säger Johan Jureskog.

LÄS ÄVEN vår artikel om Jureskogs etablering på Arlanda och restaurangkedjans framtidsplaner

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...