Annons

Kreativa lösningar gav lyckad Vasaloppsvecka trots väder

zoom Tuffa väderförhållanden hindrade inte 50 000 åkare från att genomföra årets lopp.  Foto: Vasaloppet
Tuffa väderförhållanden hindrade inte 50 000 åkare från att genomföra årets lopp. Foto: Vasaloppet
NYHETER: Det blev en lyckad vintervecka efter många om och men – besökstrycket levde upp till Vasaloppsarrangörernas förväntningar och väderutmaningarna har faktiskt resulterat i nya idéer som kan användas även i framtiden.
Annons

Vasaloppets vintervecka är viktig för hela regionens besöksnäring och bidrar varje år till en turistrelaterad omsättning på runt 240 miljoner. Men i år blev det svettigt för arrangörerna, det såg ut att bli svårt att genomföra alla lopp på grund av snöbrist och regn. När Vasaloppets vd Eva-Lena Frick ska summera Vasaloppsveckan 2020 beskriver hon känslan som inte helt olik den som deltagarna i de olika loppen känner när de tagit sig i mål.

– Vi hade en tydlig målbild att vi skulle genomföra en fullvärdig vintervecka och det har vi lyckats med. Det var inte med stor marginal men det gick. Det känns jätteskönt att jobba efter ett mål och sedan klara av det, säger Eva-Lena Frick och fortsätter:

– Vi är många som har slitit, och vi har fått uppleva alla väder som finns under årets arrangemangsvecka. Men vi har varit kreativa och hittat lösningar och alla som kunde slöt upp och hjälpte till.

Vad tar ni med er från den här veckan?

 – En hel del tekniska lösningar, som hur vi på bästa sätt kan leda undan vatten från myrarna och hur man kan göra skidspår av sparad is genom att fräsa den. Dessutom tar vi med oss att man klarar mycket mer än man tror, säger Eva-Lena Frick.

Snöbristen i söder har gjort det svårt för många skidåkare att träna inför årets lopp. Det var en bidragande faktor till att cirka 17 procent av alla 59 500 anmälda inte dök upp till starterna. Men Eva-Lena Frick är ändå nöjd med besökssiffrorna.

– Det har varit ett moment 22 för många som har haft viljan och utrustningen att träna men inte fått någon snö, det förklarar årets avhopp. Det är inte heller ovanligt många som hoppat av jämfört med andra år. Och stämningen bland de cirka 50 000 deltagarna som var här var fantastisk, vi har fått mycket beröm för arrangemanget, säger hon.

Fullbokat hela veckan – som vanligt

För Hotell Fridhemsgatan som ligger ett stenkast från Vasaloppsmålet i Mora blev vinterveckan trots väderutmaningarna en riktigt bra vecka bokningsmässigt. Ägaren Thomas Nielsen är nöjd med resultatet.

– Det som har varit den stora skillnaden i år har förstås varit snöläget, men vi har inte märkt av några direkta effekter av det faktiskt. Vi har haft fullbokat under alla loppdagar och har precis som föregående år upplevt ett högt besökstryck, säger Thomas Nielsen.

Han berättar att det likt varje år skett några sena avbokningar, men dessa lediga rum har fyllts omedelbart.

– Vi märker också att det är ett fortsatt stort internationellt intresse för Vasaloppet, det är många personer med olika nationaliteter som kommer hit och vill komma tillbaka även nästa år. Det är roligt att Vasaloppsarenan sätter Mora på världskartan och att vi får vara en del av detta, säger Thomas Nielsen.