Annons

Nystart och svenska tapas på Melanders

zoom Stefan Söderman, vd Melanders Group. Foto: Melanders Group
Stefan Söderman, vd Melanders Group. Foto: Melanders Group
NYHETER. Fisk- och skaldjursrestaurangen storsatsar på ny adress. Besöksliv har pratat konceptutveckling och framtid med Stefan Söderman, vd Melanders Group.
Annons

Den första fiskdisken i Melanders regi öppnade 1988 på Östermalmshallen i Stockholm, i dag ingår sju fiskbutiker och fjorton restauranger i Melanders Group, bland annat restaurangerna Ulla Winbladh, Konstnärsbaren och Stockholm Fisk.

Enheten i Söderhallarna vid Medborgarplatsen i Stockholm har varit en av Melanders mest populära under trettio år. I december stängs den verksamheten ner för att flytta till nya, stora lokaler och kunna erbjuda fisk- och skaldjurssugna gäster en ny upplevelse på Melanders Söder.

Ny lokal ger nya möjligheter

Lokalen för nya Melanders Söder är på cirka 400 kvm som delats upp i tre avdelningar som tillsammans kan ta emot 150 sittande gäster. Stefan Söderman, vd Melander Group, ser det som en nystart.

– Vi har väntat på det här rätt länge och har haft tur som hittade den här nya lokalen. Det blir en möjlighet till ett Melanders 2.0 och det blir spännande att öppna nytt på söder- en plats där vi har en ganska blandad grupp av gäster och kan ta ut svängarna lite mer, säger han.

En stor del av Melanders Söder blir en rejäl bar som serverar svenska tapas, i närheten av den finns fisk och skaldjursbutiken och lite längre in i lokalen huserar restaurangens matsal i ett lugnare utrymme.

– Vi kommer lägga mycket kraft på att få de olika delarna att fungera ihop och ge en sammanhållen känsla. I baren blir det lite stökigare men vi erbjuder också en lugnare restaurangupplevelse.

Hur får man en koncern som Melanders Group att fortsätta vara framgångsrik, vad är utmaningarna?

– Det är tvådelat det där, på krogsidan kan vi inte göra för stora utsvävningar, där får vi förnya varsamt och respektera kontinuitet och vår historia. För Melanders jobbar vi med sortiment och utbud och breddar vad butikerna har i diskarna. Vi är och ska ju vara en high end-produkt, säger Stefan Söderman och fortsätter:

– Sen blir dagligvaruhandeln allt duktigare och närmar sig det vi gör, så vi skulle kunna närma oss det som de gör i större utsträckning, men ska vi exempelvis sälja fiskpinnar så kommer det vara Stockholms bästa fiskpinnar. Framgångsfaktorn för butikerna är den höga kunskapsnivån hos vår personal, det är det som är nyckeln.

Vad spelar Melanders restauranger för roll i det svenska krogutbudet?

­– Vårt fokus ligger ju såklart på fisk och skaldjur och det skiner igenom på krogarna. De flesta av våra enheter är ju klassiska etablissemang med lång historik och vi värnar om den traditionella svenska husmanskosten, så det är väl den positionen vi har skulle jag säga. Vi värnar om det svenska arvet samtidigt som vi förfinar och förnyar.

Och vad vill gästerna ha?

– Målgruppen, om man ser på våra återkommande gäster utgörs mycket av den äldre generationen. Vi står för en stabil och jämn kvalitet, trygghet och tradition. Exempelvis så blev det lite diskussion med gästerna när vi tog bort kalvbrässen från menyn på Konstnärsbaren, men vi jobbar ju också med att utveckla och förnya oss, säger Stefan Söderman.

Fler satsar på tapas – till exempel nya Frippes i Stockholm.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...