Annons

På menyn: En hållbar bransch

NYHETER. Nätverket TakeOver och nybildade Framtidens Krogkultur har ett gemensamt mål. Sveriges restaurang­bransch ska bli världens mest attraktiva, för både män och kvinnor.
Annons

Föreningen framtidens krogkultur bild­ades i kölvattnet av uppropet #härtardetslut 2020, då 65 kvinnor från restaurangbranschen gick sam­man för att sätta stopp för sexuella trakasserier och andra kränkningar. Ett år efter uppropet tog kocken Sofia B Olsson, som driver restaurang Vrå i Göteborg, initiativ till en nätverksträff i Göteborg.

– Vi kände att det inte hade hänt så mycket ef­ter metoo och bestämde oss för att försöka hit­ta konkreta saker som kunde ta branschen fram­åt, säger Emelie Nielsen, kökschef på restaurang Krubb i Töreboda och en av styrelsemedlemmarna i Framtidens Krogkultur.

Utbildning, ledarskap och arbetsmiljö

Bland deltagarna på nätverksträffen fanns fram­stående kockar från hela landet, däribland Louise Johansson, Frida Nilsson, Malin Söderström, Elvira Lindqvist och Katja Palmdahl. De enades om att bil­da föreningen Framtidens Krogkultur som ett sätt att arbeta för en positiv utveckling av restaurang­branschen och råda bot på den akuta kockbristen. De bestämde sig också för att börja fokusera på tre områden: utbildning, ledarskap och arbetsmiljö.

– Det är de områden som vi tror kan förbättra branschen mest, säger Emelie Nielsen. Vi har tagit fram flera konkreta projekt som vi ska jobba med och vänder oss till alla i restaurangbranschen, både män och kvinnor. Även om föreningen grundar sig i att kvinnor fick nog av sexuella trakasserier så hand­lar det om strukturella problem som alla far illa av. Det är många män som har hört av sig och sagt att de har övervägt att lämna branschen för att de inte mår bra i en sådan miljö.

Nystart efter tre års dvala

Emelie Nielsen är även engagerad i ett annat nätverk som verkar för att skapa mer jämlikhet i branschen: Takeover. Det startades av kockarna Lisa Lönner och Linn Söderström 2014, med syfte att lyfta kvinnliga kockar. Sedan dess har Takeover gjort 20 gästspel på lika många restauranger runt­ om i landet och över 70 kvinnor har fått chans att knyta nya kontakter och visa sin matlagning för en ny publik. I början av oktober gjorde nätverket en nystart efter närmare tre års pandemidvala, när res­taurang Portal i Stockholm bjöd in till gästspel. Un­der kvällen fick åtta kockar från olika delar av lan­det laga och presentera varsin rätt. Emelie Nielsen inledde avsmakningsmenyn med ostron, kål och spritärtor.

– Det här är ett fantastiskt sätt att få knyta kon­takter med andra kompetenta personer, inte minst för oss som bor i en mindre stad och därför inte har samma möjligheter att jobba oss runt på olika res­tauranger.

Idén till nystarten kläcktes efter ett möte mellan Lisa Lönner och Klas Lindberg, som driver Portal och vann Årets kock 2012.

– Den största vinsten med Årets kock var alla de nätverk jag fick tillgång till. Därför vet jag hur viktigt det är att ha den här typen av plattformar. Restaurangbranschen kan göra betydligt mer för att skapa hållbara och attraktiva arbetsplatser och jag tror att vi måste bli bättre på att kroka arm med var­andra, säger han.

Viktigt våga lyfta de unga

Under gästspelet på Portal medverkade två av res­taurangens egna kockar: souschef Andrea Gidberg och Frida Sandberg. Den senare hade jobbat på fle­ra olika krogar runtom i världen när hon började på Portal och trodde att rastlösheten skulle få henne att stanna max ett par år. I dag, sju år senare, är hon kökschef i restaurangens matbar.

– Jag trivs väldigt bra. Jag började som lunchkock och sedan dess har vi bland annat öppnat bar och startat matstudio. Och förra året var jag kökschef när vi drev Grå Gåsen på Gotland, vilket var väldigt ut­vecklande. Jag tycker att variationen är något av det bästa med det här yrket.

Klas Lindberg är inte sen att ösa lovord över den relativt unga stjärnduon.

– Jag tror att det är väldigt viktigt att våga sat­sa på unga som har driv och ambition, som Andrea och Frida. Vi var skit­nervösa när vi skulle ge Andrea ansvaret att bli souschef som 24­åring, men ger man unga människor chansen får man väl­digt mycket nya idéer tillbaka.

Måste finnas förståelse

I samband med gästspelet på TakeOver hade företrädare för branschen samlats för att diskutera hur den kan bli bättre på att attrahera och behålla personal.
– Det handlar om att ta hand om den personal man har, säger Viktor Westerlind, kökschef på Opera­ källaren i Stockholm och tävlingsledare för Årets kock 2022. På restaurangskolorna är det lika många tjejer som killar, så intresset finns. Men sedan läm­nar många tjejer branschen innan de har fyllt 25.

Enligt Lisa Lönner, som bestämde sig för att arbe­ta som kock när hon var 37 år, är scheman som fun­gerar även för de som har familj ett konkret sätt att få personalen att stanna längre.

– Vi behöver också fler kvinnor som startar och driver restaurangföretag. Jag skulle också vilja se en högskoleutbildning i Stockholm. Att restaurang­skolan ligger i Grythyttan kan vara ett hinder för de som bestämmer sig för att bli kock sent i livet.

Även Emelie Nielsen menar att arbetsgivarna kan göra stor skillnad för att kvinnorna ska kliva fram i restaurangköken.

– Det måste finnas en förståelse hos arbetsgivarna att det måste vara blandade team och personal som jobbar kvar länge för att det ska bli ekonomiskt håll­bart. Jag tror också att vissa tjejer kan behöva hjälp att ta fram det där drivet som krävs för att till ex­empel vilja tävla. Är du ensam tjej på en arbetsplats vågar du kanske inte sticka ut hakan och säga att du vill tävla i Årets kock.

LÄS ÄVEN: ”Kvinnliga kockar tar över Portal för en kväll”
LÄS ÄVEN: ”Historisk vinst: Jessie Sommarström är Årets kock”

Du hittar ett större reportage om olika initiativ i syfte att föra branschen framåt i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...