Annons

Paradox Museum vill skapa mervärde i innerstaden

zoom Foto: Paradox Museum
Foto: Paradox Museum
NYHETER. Det har gått ett år sedan museet som skulle främja en levande stadskärna öppnade. Besöksliv stämmer av hur det första året har varit.
Annons

För ett år sedan rapporterade Besöksliv inför öppnandet av ett nytt slags aktivitetsbaserat och interaktivt museum med upplevelsen i fokus. Den svenska ägaren Janne Broman är en av initiativtagarna till museet och även grundare till Fotografiska Museet i Stockholm.

Hur var det första året för Paradox?

– Vi har haft ett fantastiskt första år! Stockholmarna tog oss till sig och dök upp på en gång. Idag har vi en underbar blandning av stockholmare, gäster från övriga Sverige och turister från jordens alla hörn, säger Janne Broman.

Hur har det gått med att bidra till en mer levande stadskärna i Stockholms city? Vilken roll kan Paradox spela där?

– Det är min övertygelse att aktörer som Paradox och andra som arbetar inom upplevelser och nöje spelar en otroligt viktig roll i att skapa levande stadskärnor. Den gamla bilden av citykärnan med kontor och shopping, behöver idag och i framtiden ge mer utrymme åt upplevelser som aktiverar platsen under fler av dygnets timmar.

I samband med museets ettårs-firande förvandlades hela Sergelgatan till en ”paradoxal upplevelse” då Paradox Museum gjorde en ”take over” inför förbipasserande stockholmare.

Hur kan aktörer i besöksnäringen agera för att motverka tomma och öde stadskärnor i landet?

– Jag agerar i en kommersiell kultur där långa öppettider är en förutsättning för att lyckas med affären och därmed verksamheten. Med höga ambitioner att locka ett stort antal besökare under stor del av dygnet skapas ett flöde av människor under många timmar, säger Janne Broman.

Han menar att precis som tidigare när retail agerade dragplåster i stadskärnorna, ger platser som Paradox museum förutsättningar för andra verksamheter att etablera sig runt omkring.

– De i sin tur kan dra nytta av vår, samt addera sin egen publik. Det ställer dock vissa krav: fastighetsägarna måste vara beredda att investera i besöksnäringen och samt förstå att hyresförmågan inte är lika hög som inom retail, säger Janne Broman och avslutar:

– Det som upplevelser-, kultur- och nöjesaktörer kan bidra med skapar mycket mer långsiktiga värden, aktiva stadskärnor samt en högre värdeutveckling för området.

Läs mer om hur tankarna gick när Paradox Museum öppnade för ett år sedan.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...