Annons

Pontus Frithiof gör nya AC-hotellens restauranger

zoom Foto: AC by Marriott
Foto: AC by Marriott
NYHETER. Under måndagen öppnade Marriotts första hotell ur underkedjan AC i Sverige. Det blir krögaren Pontus Frithiof som tar hem uppdraget att driva F&B-delen med en helt nytt koncept. ”Vi hoppas på en bra och långsiktig affär”, säger han i en exklusiv intervju med Besöksliv.
Annons

Pontus Frithiof har lämnat Guide Michelin bakom sig. Han har gått från att vara Stenbecks unga älsklingskock till att driva flera verksamheter inom F&B, ofta på platser där det finns stora genomflöden av människor.

– När vi först fick frågan av Marriott i november så sa vi faktiskt nej med respekt för uppdragets storlek,  men sedan gick vi tillbaka till och pratade ihop oss på kammaren och såg att det var görbart trots de korta tidsmarginalerna. Nu känns det bra, vi ger oss bara in i saker vi riktigt tror på. Vi tycker det här är en spännande partner som skiljer sig från många, säger Pontus Frithiof.

AC by Marriott och Vi Invest har ingått avtal om att öppna tio restauranger i Sverige. Det första som öppnade i veckan har 223 rum och ligger i området Ulriksdal i Solna. Pontus Group har tagit fram ett F&B-koncept, Pic Poc som blir huvudrestaurang där, och även på kommande öppningar. För Pontus Groups blir det koncernens första stora avtal i hotellbranschen.

– Det finns ingen anledning till att det blivit så, vi har varit i diskussion med många andra genom åren men det har inte känts rätt förrän nu.

I gruppens portfölj finns Pontus in the Air på Arlanda, fyra Pocket-restauranger, restauranger i DN-skrapan, ombordseqvering på MTR-tåg och på Tekniska museet samt driften av Novi Resorts beach club på Gotland.

Samma koncept på alla hotell

Konceptet Pic Poc är en vidareutveckling av Pocket med spansk inrikting. Några av verksamheterna drivs tillsammans med Nordrest precis som Pic Poc kommer att göras.

– Det är ett spanskinfluerat brasseriekoncept som utgår från en rad smårätter spansk anknytning, lokala charkuterier, ett par olika grillrätter, och utöver det finns två stycken svenska ”Pontus-klassiker”. Det kommer bli samma koncept för alla hotellen, men med vissa lokala inslag, säger Pontus Frithiof.

Över förväntan

Den senaste tiden har varit intensiv. Restaurangen på AC i Solna var som tur var färdigbyggd redan med ett stort öppet kök, utrustning och marmordiskar.

– Vi har tagit fram konceptet och loggan. Hotellet är jättefint med exceptionellt hög nivå på både rum, konferensrum och i design. För mig var det över all förväntan när jag såg det första gången.

Pontus Frithiof vill inte kommentera affärens storlek i siffror.

– Det jag kan säga är att vi tror att detta är en bra långsiktig affär, och att vi hinner göra Ulriksdal riktigt bra innan nästa öppning i Kista 2021. För oss är det här ett sätt att utvecklas på som företag.

Hur stort är kontraktets andel om man ser till er totala portfölj?

– Vi har en ganska stor portfölj så det rör sig om cirka 10 procent.

Av de verksamheter Pontus Group driver idag går Arlanda bäst med restaurangen Pontus in the Air, två lounger och jet-catering.

– Vi ökar trots att flyget minskar och vi tar framgångsrikt större marknadsandel av Arlanda som gör att vi fortsätter satsa. Just nu den senaste tiden har vi  såklart märkt av en nedgång, framförallt stora grupper har visat viss försiktighet, säger Pontus Frithiof.

Det tredje AC-hotellet öppnar 2022 vid Arlandastad Rosersberg, åtta kilometer från flygplatsen, där man just nu bygger den nya mötesdestinationen Arlanda XPO för fullt, och bland andra Petter Stordalen storsatsar med bland annat longstay-boende.

Betyder det att Pic Poc kan komma att konkurrera med Pontus in the Air?

– Nejdå. Pontus in the Air ligger på airside och har ett klientel som har en flygbiljett. AC ligger en bit innan du kör av till Arlanda. Det här är till för folk som flyger in och ska ha möten och inte vill inte åka in till stan.

Marcus Samuelssons Kitchen Table-samarbete med Clarion har ju emellanåt fått utstå kritik och man har bommat igen enheter. Hur ska ni lyckas?

– Vi ska säkra driften på ett helt annat sätt, kvalité ska vara i fokus. Sedan ser hans koncept annorlunda ut än vårt.

Du har gått från småskalig fine dining till F&B i stordrift. Hur kommer det sig?

– Jag har gjort mina 25 år i köket. Det har varit roligt men jag måste utveckla mig själv, jag är för rastlös för att bara göra köttbullar resten av mitt liv, jag gör dem hellre hemma. Vår vision i gruppen är att göra maten bättre för många på platser där förväntan normalt är låg, som på tåg, flygplats och museum – det drivs jag av idag. Sedan vet man aldrig vad som väntar runt knuten. Vi kommer att lansera ett fine dining-koncept i sinom tid men det blir inte jag som står bakom grytorna där heller.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...