Annons

Så ska 8 regioner lyftas i 40-miljonersprojekt

zoom Hamnliv på bryggan i Stegeborg, Östergötland.
Hamnliv på bryggan i Stegeborg, Östergötland.
NYHETER. Med naturguider, helgon och leder för paddling. Så ska 8 regioner stärka utbudet för utländska besökare. Det som ett led i Tillväxtverkets 40-miljonerssatsning på besöksnäringen. 
Annons

Utvalda deltagare i  Tillväxtverkets storsatsning är Region Blekinge, Region Dalarna, Regionförbundet Uppsala län, Region Östergötland, Smålands Turism AB, Tourism in Skåne AB, Västarvet samt fem kommuner i Västerbotten.

Projekt ska pågå mellan 2016 till 2019.

Ska sikta internationellt

– Vi har sedan i augusti förra året arbetat med en ny strategi för besöksnäringen. Under processen såg vi att vi behöver fler exportmogna produkter. Och i förra veckan kom det positiva beskedet från Tillväxtverket som ett brev på posten, säger Susanne H Fredriksson, länsturismchef för Region Östergötland.  

Projektet omfattar 40 miljoner kronor som ska delas mellan deltagarna. Pengarna ska användas till produktutveckling inom allt från boende till aktiviteter. Målet är att öka regionernas utbud av upplevelser för utländska besökare.

– Tillväxtverket sa i sin utlysning att man måste ha en internationell efterfrågan på destinationen. Vi vet att vi har kunder som söker detta i vårt område. Nu gäller det att skapa fler boendemöjligheter, restauranger och ge stöd till cykeluthyrare och paddlingsguider, säger Susanne H Fredriksson.

Kan utveckla lokala företag

Region Östergötland fick tre miljoner kronor av Tillväxtverket och regionen medfinansierar med en lika stor summa. Nu har fyra utvecklingsområden identifierats. I skärgården ska man jobba med paddling och turbåtar och Göta kanal, där fokus ligger på cykling och vandring. Vid Kinna kanal satsas det på vandringsleder och i Vadstena handlar det om kultur och om att lyfta Heliga Birgitta.

– Tack vare pengarna kan vi ge utvecklingsmöjligheter till lokala företag. Det kan handla om befintliga företagare eller en person som bor på en vacker plats och som vill erbjuda naturguidning. Nu kan hen få stöd för det,  säger Susanne H Fredriksson.

De åtta deltagande regionerna har valts ut eftersom de har goda strukturer för samverkan och även företag som kan leverera produkter som efterfrågas av besökare utomlands ifrån.

Världsarv i Blekinge lyfts fram

Leif Wictorén är länsturistchef på Region Blekinge, som fått fyra miljoner av Tillväxtverket och projektstöd via EU-initiativet Sydostleader. Han ser det som en möjlighet att lyfta outforskade delar av Blekinge.

– Tyvärr uppfattar många Blekinge som ett osynligt område, så för oss är det viktigt att skapa produkter att visa upp. Och vi har naturliga förutsättningar, inte många känner till att vi har 800 öar, nu har militären öppnat upp och det ger helt nya förutsättningar för turism.

I regionen finns också biosfärområdet Blekinge Arkipelag, som är ett världsarv. Här kommer en stor del av stödet att investeras.

– Biosfärområdet blir verkligt först när du gör något där. Nu handlar det om att få igång en fin led för paddling, med ledmarkörer och flerspråkig information om naturen och gästhamnar. Det ska också gå att bo och äta längs med leden och tanken är att de som driver verksamheterna ska utbildas till biosfärambassadörer, säger Leif Wictorén.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...