Annons

Stor efterfrågan på läskigheter under lovet

zoom Både Tomtelands vd Camilla Collett och Elisabeth Thomson, hotelldirektör Gothia Towers, ser stor efterfrågan på läskiga aktiviteter under höstlovet, som till exempel spökrummet ”Rum 13”, som går att boka på Gothia Towers. Foto: Gothia Towers
Både Tomtelands vd Camilla Collett och Elisabeth Thomson, hotelldirektör Gothia Towers, ser stor efterfrågan på läskiga aktiviteter under höstlovet, som till exempel spökrummet ”Rum 13”, som går att boka på Gothia Towers. Foto: Gothia Towers
NYHETER. Höstlovet står för dörren och många familjer söker sig till landets både barnvänliga och mer skrämmande aktiviteter. För flera aktörer har lovet seglat upp som en av årets viktigaste veckor, även om vissa besökstrender som etablerades under pandemin ser ut att hänga kvar ett tag till.
Annons

Höstlovet har blivit en av temaparken Tomtelands mest populära veckor, som även kallas Spöklovet i parken utanför Mora där häxor, drakar, troll och andra sagofigurer bjuder på mystiska äventyr bland träden.

På några år har Tomteland gått från att ha öppet en höstlovsdag till fem och i takt med de utökade öppettiderna ökar också besökarskaran stadigt.

– Vi tror på uppåt 2 500 besökare per dag under höstlovets mest intensiva dagar. Med tanke på parkens kapacitet och yta behöver gästerna inte boka eller förköpa biljetter, ser vi däremot till antalet sålda boendepaket på Moras alla hotell så har Tomteland rekordmånga besökare att vänta, säger Tomtelands vd Camilla Collett.

Viktigt samarbete med Liseberg

Samma tendens går också att ana i Göteborg. Där ser bokningsläget på Gothia Towers bra ut, och en stor del av hotellets besökare under höstlovet har siktet inställt på Lisebergs Halloweenfirande mittemot.

– Vårt samarbete med Liseberg är viktigt. Normalt har vi paketerbjudanden med nöjesparken men i år måste alla biljetter förbokas på Lisebergs hemsida, säger Elisabeth Thomson, hotelldirektör Gothia Towers.

Gothia Towers lösning är att göra det så smidigt som möjligt för gästerna genom att länka dem vidare till Liseberg från sin egen bokningssida.

– Sen har vi också andra samarbeten som fungerar bra under höstlovet, som Universeum och Mamma Mia The Party som drar igång nu i oktober. För att skapa en tilltalande miljö för barnen jobbar vi som alltid med hotellets barnaktiviteter, våra Kids corners, som skiftar tema över året.

I veckan drog dessutom Göteborg & Co:s kampanj i samarbete med Gothia Towers igång, ”Rum 13”, som går att boka från den 16 oktober till 6 november.

– Det är ett hemsökt rum hos oss på Gothia Towers med övernaturliga inslag som den mest våghalsiga kan boka, säger Elisabeth Thomson.

Olika trender hos besökarna

Både Elisabeth Thomson och Camilla Collett tycker sig ana att vissa besökstrender från pandemin hänger kvar ett tag till.

– Det är överlag ett högre tryck på helger än vardagar och vi kan se att konferenser och fester fortsätter att bokas med kort varsel, säger Elisabeth Thomson.

På Tomteland anas istället en omvänd trend.

– Innan pandemin var besökstrycket som störst torsdag till lördag. Vi har fortfarande många besökare då men det jag sett under sommaren är att besökarna spridits ut och blivit mer jämnt fördelade över alla veckodagar. Det ska bli spännande att se om det är en trend som håller i sig också under höstlovet.

Fortsätter att trängselanpassa

Tomteland som är belägen i en 18 hektar stor urskog, satsar på att sprida ut sina aktiviteter och upplevelser över hela området. Också nu när restriktionerna är borta vill Camilla Collett undvika trängsel.

– Pandemin fick oss att bygga ut parkens sagolika miljöer snabbare än tänkt och vi har utökat antalet äventyr runt om i parken för att kunna sprida besökarna på ett större område. Det bidrar till ett större urval, ett större lugn och mindre stress bland besökarna.

Något som parken också håller fast vid under höstlovet är deras Corona-anpassade sätt att interagera med barnen.

– Barnen vill vi ju gärna komma nära sina favoriter, kramas och hålla i handen. För att tillgodose detta behov har vi försökt skapa den där närheten genom att ”vara nära fast på håll”. Vi luftkramas, skickar luftpussar, hälsar med fötterna och svanshälsar som trollen gör. Detta har vi fått mycket positiv respons för.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...