Annons

Trots allt- ökat antal gÀstnÀtter i VÀrmland

zoom Mia Landin, vd Visit VĂ€rmland
Mia Landin, vd Visit VĂ€rmland
NYHETER. Trots pandemin ökade VÀrmlands antal gÀstnÀtter under 2021. Genom nya lösningar och ökat samarbete satsar man pÄ utveckling för att öka lÀnets attraktionskraft ytterligare.
Annons

Med en siffra pÄ 1,8 miljoner kommersiella gÀstnÀtter under 2021 ökade VÀrmland med 14 procent jÀmfört med föregÄende Är. En utveckling som Visit VÀrmlands vd, Mia Landin, förklarar med landskapets attraktiva natur och kultur.

– MĂ„nga har sökt sig till platser som har ett bra och varierat utbud, men som Ă€ndĂ„ erbjuder gott om utrymme för att undvika trĂ€ngsel. Och Ă€ven om det totala antalet gĂ€sterna varit fĂ€rre i antal har de som kommit spenderat mer under sitt besök i genomsnitt, sĂ€ger Mia Landin.

Pandemin innebar stora utmaningar för VĂ€rmlands besöksbransch – inte minst vad det gĂ€llde tappet av norska gĂ€ster. Att antalet utlĂ€ndska besökare ökade frĂ„n 180 000 (2020) till 312 000 (2021) bör dock stĂ€llas i relation till Ă„ret 2018 dĂ„ lĂ€net hade hela 860 000 utlĂ€ndska besökare. Att VĂ€rmlands internationella besökare trots allt ökade under fjolĂ„ret kan bero pĂ„ att sĂ€songen förlĂ€ngts in pĂ„ senhösten, menar Mia Landin.

– DĂ€rtill hade vi Ă€ven en ganska bra tillvĂ€xt frĂ„n andra nĂ€rliggande europeiska lĂ€nder – Ă€ven om det inte tĂ€cker upp tappet frĂ„n Norge. Under 2021 var lĂ€nets största utlandsmarknad sett till antalet övernattningar Tyskland, följt av Norge som vanligtvis ligger i topp, sĂ€ger Mia Landin.

För att fortsÀtta att locka gÀster nÀr restriktionerna nu slÀppts, utvecklar man upplevelseutbudet. Som en del av omstÀllningen under pandemin har nÀringen hittat nya paketeringslösningar och samverkansformer.

– MĂ„nga Ă„teranstĂ€ller personal och hittar nya sĂ€tt att samarbeta för att attrahera fler besökare till VĂ€rmland. Ett exempel Ă€r att besöksnĂ€ringen i Karlstad haft ett matchmaking-event i samverkan med universitetet för att rekrytera personal. Ett annat Ă€r hur butiker och aktivitetsföretag samverkar kring matleveranser till besökare. Det pĂ„gĂ„r mĂ„nga spĂ€nnande insatser för platsutveckling och för att öka VĂ€rmlands attraktionskraft, sĂ€ger Mia Landin.