Annons

Vintersatsning ger tusentals arbetstillfällen

zoom Annika Troselius, informationschef på Parks and Resorts.
Annika Troselius, informationschef på Parks and Resorts.
NYHETER. Besöksliv pratar förväntningar och utmaningar inför öppnandet av Gröna Lunds största satsning någonsin – Winter Wonderland.
Annons

Som Besöksliv tidigare rapporterat så satsar Gröna Lund på ytterligare upplevelser för att utöka besökssäsongen, nu startar nedräkningen till öppnandet av nya Winter Wonderland. Parks and Resorts informationschef Annika Troselius berättar om förväntningar, möjligheter och arbetstillfällen.

– Winter Wonderland är ytterligare ett steg mot att skapa magiska upplevelser året runt för våra besökare, vi förväntar oss kunna locka drygt 150 000 besökare. Att öppna på vintern ger oss också möjligheten att behålla många av våra fantastiska medarbetare som annars måste söka andra jobb när vi har stängt. Under Winter Wonderland räknar vi med att skapa cirka 1400 nya arbetstillfällen, säger hon.

After- ski känsla och matfestival

Med satsningen, som är en av Gröna Lunds största någonsin hoppas nöjesparken naturligtvis att locka många barnfamiljer men man har även andra gästgrupper i åtanke.

– Vi satsar också stort på maten i parken, det ska kännas som en matfestival som andas vinter. Vi kommer även ha en after-ski-känsla på ett av våra områden, så Winter Wonderland kommer också vara för en vuxen publik utan barn. Det ska helt enkelt finnas något för alla. Vi tror också att en sådan här storslagen vinterupplevelse även kommer kunna locka utländska besökare, som normalt kanske inte väljer att besöka en nöjespark när man väl är i Stockholm, säger Annika Troselius.

Winter Wonderland kommer erbjuda attraktioner som är helt nya för Gröna Lund och som drar nytta av vintersäsongen och det kallare vädret. Annika Troselius säger också att så många som möjligt av parkens övriga attraktioner kommer vara i gång.

Pulkabacke på Grönan

 Vi har två helt nya upplevelser i form av en 40-meter lång pulkabacke och snurriga radiobilar på is. Men eftersom man aldrig kan veta vilket väder som vintern kommer att bjuda på i Stockholm adderar vi också andra magiska upplevelser i parken. Utöver adrenalinfyllda vinterattraktioner har vi också häftiga shower, en mängd olika matupplevelser med vintertema, fantastiska karaktärer i parken, nya spel med vintertema, spektakulär ljussättning och mycket mer, säger hon.

Vintertid i Stockholm och Sverige innebär också vissa utmaningar, men Gröna Lund väljer att se möjligheterna även i dem. Parkens belysning är en av dem.

– En utmaning med vintern i Sverige är så klart mörkret, men det är också en möjlighet! Då vi behöver belysa området av säkerhetsskäl passar vi på att göra själva belysningen till en upplevelse med magisk ljussättning och ljusshower. Eftersom alla våra lampor är LED drar de även minimalt med energi vilket är viktigt i dessa tider.

Hot pink chocolate och glühwine ska värma

Skulle temperaturerna falla och vintern bli riktigt kall så får Winter Wonderland ytterligare anledning att göra skäl för sitt namn, menar Annika Troselius.

– Vi ser till att våra besökare kan värma sig med olika typer av härliga varma drycker, alltifrån hot pink chocolate till glühwine och man kommer även kunna grilla marshmallows på området. Det går alltid att vända utmaningar till fördelar, säger hon.

Läs mer:  Gröna Lund storsatsar på vintersäsong

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...