Annons

Vasaloppets verkliga vinnare

zoom Vasaloppet betyder mycket för Moras turistnäring<br />
 årets runt, säger de som jobbar inom den.  Foto: Annika Goldhammer
Vasaloppet betyder mycket för Moras turistnäring
årets runt, säger de som jobbar inom den.
Foto: Annika Goldhammer
REPORTAGE. Den 4 mars riktas strålkastarljuset mot Mora tack vare Vasaloppet. Men för besöksnäringen i Dalarna är Vasaloppet en turistmagnet året om. Besöksliv har tagit tempen i staden inför årets lopp.
Annons

– Det är ju helt otroligt när man tänker på det, och hur allt började. Vasaloppet har en gigantisk påverkan på hela norra Dalarna – allt tack vare Gustav, säger Camilla Collet på klingande dalmål.

15 800 deltagare

Hon är projektledare för Mora Köpstad, en ekonomisk förening som verkar för att utveckla Mora som handels – och besöksort. Den Gustav hon syftar på är förstås Gustav Vasa, som år 1521 hette Gustav Eriksson och var på flykt undan den danske kungen mellan Sälen och Mora. Gustav blev så småningom kung och 400 år senare, 1922, körde de första skidåkarna samma sträcka till hans minne. Sedan dess har Vasaloppet växt till att bli världens största skidtävling, med 15 800 deltagare. Men numera är Vasaloppet så mycket mer än bara ett skidlopp. I dag arrangeras 30 olika lopp inom cykling, löpning och längdskidåkning som årligen lockar runt 100 000 deltagare till Mora.

– Vasaloppet betyder otroligt mycket för omsättningen, särskilt eftersom det spiller över på hela året, säger Sarah Larsson, anläggningschef på Mora Parken. Många deltagare kommer tillbaka på sommaren för att visa målet för familjen.

– Hade vi inte haft Vasaloppet hade Mora kanske bara varit en liten by.

Mora Parken ligger mitt i Vasaloppsarenan, 863 meter från målgången. Sarah har själv mätt. Skidspåret skär rätt igenom anläggningen, som inkluderar hotell, stugor, restaurang, konferensrum och camping.

– Det är häftigt att ha ett så välkänt skidspår över anläggningen, säger Sarah. Och det är alltid så skönt att komma fram till jobbet när man har åkt ett lopp – då tänker jag alltid ”äntligen på jobbet!”.

Imponerande organisation

Sarah Larsson är uppväxt i Mora och har följt Vasaloppets utveckling genom åren. Hon har även jobbat som guide på Vasaloppsmuseet.

– Då blev jag extra vasaloppifierad. Men jag var väldigt imponerad över vasaloppsorganisationen redan innan. De gör ett fantastiskt bra jobb och jag tycker att de utvecklar det lagom mycket och snabbt.
– Dessutom tänker de inte bara på själva skidloppet, utan de förstår vad det betyder för hela Mora. De jobbar till exempel för att man ska åka hit för att träna resten av året.

Det är början av januari och några dagars andhämtning för Sarah Larsson och hennes anställda innan arbetet med Vasaloppet växlar upp igen.

– Vi tittar redan på 2019 så att gästerna under vasaloppsveckan kan få med sig prisuppgifter och annat för nästa år, säger Sarah samtidigt som Morasonen och Vasaloppsvinnaren Staffan Larsson passerar lobbyn i full skidmundering.

Musikfestival möter Vasalopp

Han leder vasaloppsläger här flera gånger under vintersäsongen och är en viktig profil för att locka skidåkare till Mora hela vintern.

– Han hjälper oss att göra Mora Parken mer känt som ett längdskidscenter.
Så här års är det mycket fokus på skidor, men mitt i allt arrangeras Vinterfest, en internationell klassisk musikfestival, i Mora.

– Då är hela anläggningen smockfull av artister och det hörs musik från alla rum. Sedan hinner vi precis ställa i ordning allt innan det börjar lukta liniment på rummen. Det är en otroligt kul period på året.

Vi fortsätter ut till campingen, som är full av snötäckta husvagnar. I vinter har Mora Parken 220 säsongscampare, de flesta skidåkare som åker hit på helgerna.

Campingen har normalt 500 platser, men under vasaloppsveckorna kläms betydligt fler in.

– Under Cykelvasan i somras gick vi ut med att vi skulle ta emot alla som kom. Det slutade med att vi hade 900 platser på campingen. Vaktmästarna tyckte att det var lite svettigt då, säger Sarah med ett skratt.

Hög service

Hon påpekar att personalen är otroligt viktig under vasaloppsveckorna.

– Förra året hade vi några gäster som missade bussen till starten i Sälen. En av våra anställda hade precis slutat sitt pass och skjutsade dem dit. Ett annat år hade en bokning fallit bort och då hade vi plötsligt en stuga för lite. Det är ju fullt i hela Mora under Vasaloppet, men då erbjöd flera i personalen dem att bo hemma hos sig. Det är sådant som man inte kan lära ut utan det måste sitta i; att vi ställer upp och hjälper gästerna om de har problem.

Mora Parken har 22 fast anställda. Under vasaloppsveckorna tillkommer ytterligare 30-40, framför allt städ- och restaurangpersonal.

– Tack vare att vi har året runt-öppet och att det händer saker här under hela året så har vi mycket extrapersonal. Men är det någon som blir sjuk under vasaloppsveckan kan det bli svårt att hitta någon ytterligare.

Omsätter en kvarts miljard

Vasaloppsveckan är en viktig inkomstkälla för besöksnäringen i Mora. De senaste turismekonomiska mätningarna visar att deltagare och besökare spenderar över en kvarts miljard kronor i samband med arrangemangen varje år. Målet är att omsättningen ska växa till 500 miljoner kronor till Vasaloppets 100-årsjubileum år 2022. För att nå målet måste Mora vässa upplevelsen för besökarna när det gäller allt runt själva loppet, enligt Camilla Collet, projektledare på Mora Köpstad.

– Det finns mycket övrigt att önska när det gäller allt runt omkring om man jämför med andra internationella lopp. Det måste bli fler aktiviteter och högkvalitativa arrangemang i hela Mora för att vi ska profilera oss som kommun och få snurr på andra säsonger. I dag är våra besökare resproffs som har varit runt i världen. Så ska man vara med måste man prestera i toppklass.

Lyfter den lokala näringen

Hon tar emot i en faluröd timrad stuga vid Tingshusparken nära Mora kyrka och målgången. I fjol lanserade hon och hennes kollegor tillsammans med Mora kommun Vasaloppsbyn, en marknadsplats med syfte att skapa en bättre besöksupplevelse under veckan men också att lyfta den lokala näringen och andra besöksmål i Mora.

– Tidigare var det som Kiviks marknad, med plastpresenningar och husvagnar. Ur besöksnäringsperspektiv var det katastrof. I fjol var det en pittoresk gammeldags marknad med randiga tygtak, eldkojor och lokal mat. Det blev jättelyckat.

Mora kommun jobbade också med ljuset i staden och beslutade att låta julbelysningen hänga kvar efter jul. Den släcktes efter trettondagen men tändes igen till vasaloppsveckan.
– Sådant gör också mycket för upplevelsen, och för kommunen blir det samma kostnad.

Inspirationen till Vasaloppsbyn kom bland annat från skid-VM i Falun 2015.

– Det var en gigantisk festival, som visade vilken potential det finns, säger Camilla. Vasaloppsveckan är ganska smockad deltagarmässigt, men om vi skulle få fart på Vasaloppsbyn skulle vi kunna dra väldigt många fler åskådare. Då skulle Vasaloppet kunna bli den där stora festivalen och en dragare för hela Dalarna.

Skyltfönster för sommargäster

Camilla Collet menar att Vasaloppet framför allt är en fantastisk möjlighet för besöksnäringen att locka besökare under andra tider på året.

– Många tror att vintern är den största turistsäsongen och att vi skär guld med täljkniv under vasaloppsveckorna, men så är det inte alls. Majoriteten av besökarna under Vasaloppet är inte här för att handla utan för att åka skidor.

– Det är sommarsäsongen som vi lever på allihop, men Vasaloppet har en stor betydelse som skyltfönster för Mora. Undersökningar visar att många som kommer till oss på sommaren har varit här på vintern, åkt skidor och blivit nyfikna. Därför har vi Vasaloppet att tacka för en stor del av våra besökare.

Därmed inte sagt att restauranger och boendeanläggningar inte kan tjäna pengar under vasaloppsveckan. Men det gäller att anpassa sig efter målgruppen, menar Camilla Collet.

– Restaurangerna kan få bra inkomster om de är duktiga på att profilera sig. Mycket handlar om att tematisera och skapa olika vasaloppserbjudanden. Man ska också vara förberedd på att det är många internationella gäster.

– För boendeanläggningarna i Mora är det också viktigt att visa sig på styva linan, för vasaloppsdeltagarna bor runt hela Siljan, i Älvdalen och Sälen. De har en fantastisk möjlighet att skicka med erbjudanden för andra säsonger.

Vasaloppskorv till frukost

Ett av hotellen som spinner på vasaloppstemat är Hotell Fridhemsgatan. Det ligger och har 26 rum, varav flera nyrenoverade. Rummen är dekorerade med fotografier från Vasaloppet och på den omsorgsfullt komponerade frukostbuffén finns bland annat lokalproducerad Vasaloppskorv.

– De första åren var Vasaloppet det som gjorde att vi överlevde ekonomiskt, säger Thomas Nielsen, som driver hotellet tillsammans med hustrun Therese Nielsen.

Paret har drivit hotellet i tio år och har under tiden ökat sin beläggning från runt 30 till 76 procent, något Thomas beskriver som en ”fenomenal utveckling över all förväntan”. Därför är hotellet inte längre lika beroende av vasaloppsgästerna som tidigare.

– Men Vasaloppet genererar en hög efterfrågan, vilket gör att man kan ta ett högre pris på rummen. Och för en del mindre företag i Mora kan Vasaloppet fortfarande vara en fråga om överlevnad. Det har en enorm betydelse, inte bara för besöksnäringen utan för hela samhället.

Trendigt med motion

Även om både Hotell Fridhemsgatan och Mora har bra glid just nu påpekar Thomas Nielsen att det är viktigt att både Vasaloppet och besöksnäringen fortsätter att leverera och utveckla.

– Nu är det trendigt att delta i motionslopp, men det är inte säkert att det kommer vara så för alltid. Därför är det viktigt att man fortsätter att utveckla, både de befintliga arrangemangen och allt runt omkring så att det blir en bra upplevelse för besökarna.

För Hotell Fridhemsgatans del handlar det om nya investeringar och fortsatt renovering av rummen.

Tacka Gustav för det.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...