Annons

Antal sÄlda hotellrum ökade under sommaren

zoom Thomas Jakobsson, chefsekonom pÄ Visita.
Thomas Jakobsson, chefsekonom pÄ Visita.
NYHETER. "Trots hög inflation och stigande rÀntor sÄ Àr det mycket glÀdjande att vi kan summera sommaren 2023 som en stark hotellsommar", sÀger Thomas Jakobsson, chefsekonom pÄ Visita.
Annons

Totalt ökade antalet sÄlda hotellrum med 1,7% under sommaren 2023 jÀmfört med sommaren 2022 i Sverige. Och i jÀmförelse med 2019, innan pandemin, ökade antalet sÄlda hotellrum med 5,4 procent.

– Trots hög inflation och stigande rĂ€ntor sĂ„ Ă€r det mycket glĂ€djande att vi kan summera sommaren 2023 som en stark hotellsommar i Sverige. Vi ser att allt fler turister frĂ„n vĂ„rt nĂ€romrĂ„de har hittat tillbaka till Sverige efter pandemin. Den svaga svenska kronan har förstĂ„s ocksĂ„ varit en bidragande orsak, sĂ€ger Thomas Jakobsson, chefsekonom pĂ„ Visita i en kommentar.

Augusti nÄgot lÀgre Àn vÀntat

Även augusti var en bra mĂ„nad i jĂ€mförelse med 2022. Under augustis första fyra veckor ökade antalet sĂ„lda hotellrum i Sverige med 1,4 procent i jĂ€mförelse med augusti 2022. JĂ€mfört med augusti 2019, innan pandemin, sĂ„ ökar antalet sĂ„lda rum med 3 procent.

– Augusti mĂ„nads siffror bekrĂ€ftar den starka sommaren men var nĂ„got lĂ€gre Ă€n vĂ€ntat. VĂ€dret har sannolikt bidragit till den utvecklingen. Men trots den starka sommaren sĂ„ Ă€r den ekonomiska osĂ€kerheten mycket stor inför hösten.

Företagens lönsamhet under hÄrd press

Thomas Jakobsson ser hur företagens lönsamhet pressas av höga inköpspriser, orimliga hyreshöjningar, fortsatt hög inflation samt höga rÀntor.

– Dessutom har regeringen höjt arbetsgivaravgiften för unga och planerar ytterligare höjningar samt planerar att göra det svĂ„rare att anstĂ€lla utlĂ€ndsk arbetskraft vilket Ă€r mycket bekymmersamt, konstaterar han och fortsĂ€tter:

– Trots att fler turister hittat tillbaka till Sverige sĂ„ saknas fortfarande de lĂ„ngvĂ€ga turisterna jĂ€mfört med innan pandemin.

Öka anslagen till Visit Sweden

Att Kina har öppnat upp för gruppresor igen tycker Thomas Jakobsson Àr bra. Men i en stenhÄrd konkurrens om de internationella gÀsterna ser han ett behov av att Sverige behöver hÀvda sig Ànnu bÀttre för att locka tillbaka de lÄngvÀga gÀsterna.

– DĂ€rför behöver anslagen till Visit Sweden öka till Ă„tminstone motsvarande nivĂ„ per capita som i vĂ„ra nordiska grannlĂ€nder, avslutar Thomas Jakobsson.

LÀs Àven om hur Visit Swedens kommunikation fungerar som en motvikt till negativa narrativ om Sverige.