Annons

Beredskapsläge på Djurgården

zoom Förra året fick Djurgården nöja sig med en tredjedel av de gäster som ett <br />
normalt år besöker den populära destinationen.  Foto: Samuel Unéus
Förra året fick Djurgården nöja sig med en tredjedel av de gäster som ett
normalt år besöker den populära destinationen.
Foto: Samuel Unéus
REPORTAGE. Djurgården – destinationen som ett normalt år välkomnar 15 miljoner besökare fick 2020 nöja sig med en tredjedel av det. Ovisshet och oro präglar ännu företagen som är beroende av gäster för sin överlevnad. 2021 hoppas de på en sista omställning – till normalläge.
Annons

Vi räknar till 14 personer på den 2,4 kilometer långa promenaden mellan Djurgårdsbron och Waldermarsudde. Det är visserligen en mulen tisdag i januari, men ändå. Det är lunchtid och Stockholms mesta turistdestination, som ett normalt år tar emot fler besökare än kinesiska muren, är nästan helt öde.

Vit snö ligger utanför Oaxen Krog & Slip. Den stora fönsterväggen släpper in ett uppfriskande ljus i den coronaanpassade matsalen. Tio medarbetare är på plats och elva gäster har bokat bord till lunch. Ytterligare några dyker upp oanmälda och slutsumman denna dag landar på 23 gäster plus en hund. Hunden får en filt att sitta på. När inte pandemi råder tar bistron Slip 75 gäster på en lunch.

”Ovissheten är så slitande”

Det var 1994 som Magnus Ek och Agneta Green startade Oaxen Krog på ön med samma namn. 2013 flyttade de den till Djurgården och öppnade samtidigt Bistro Slip. Båda har varit öppna fram till strax före jul, men den tvåstjärniga delen har nu pausats fram tills det att ”22-regeln” träder i kraft.

– Det hade varit värre att ha öppet, då hade ovissheten varit större. Ovissheten är så slitande. Helt plötsligt kommer något nytt och då måste vi ändra igen, säger Agneta Green.

Hon berättar om arbetet med verksamheten som hon drivit i 27 år och hur orättvist behandlad hon känner sig.

– Livet är dystert på Djurgården nu när ingen går ut och äter. Restaurangbranschen har ju blivit smutskastad, som att det är i den man blir smittad.

Att Slipen håller öppet är mycket för medarbetarnas skull, förklarar hon.

– Vi vill vara en öppen restaurang – gästerna ska lita på att vi finns här. Och sen är det också för personalen. Att kunna behålla dem och att de ska ha någonstans att gå.

Agneta önskar att hon kunde stilla medarbetarnas oro över framtiden, över jobben. Hon vet många som lämnat branschen till förmån för andra branscher.

– De känner sig inte trygga inom restaurang och sadlar om och det är väldigt tråkigt, vi förlorar mycket kompetenta personer. Det kommer att bli ett problem.

Omställning till digitala erbjudanden

Även för Spritmuseum som huserar i Galärskjulen har det varit viktigt att hålla öppet. Museichef Ingrid Leffler fattade snabbt beslutet när pandemin slog till och de vanliga besökarna skrämdes bort från ön.

– Det var vi och Skansen som valde att ha öppet, alla andra museer stängde. Men vi ansåg att vi kunde driva en säker verksamhet för våra besökare och vår personal, säger hon.

Trots att det var skralt med museibesökare hyste hon hoppet till restaurangen, uteserveringen och bryggan i solen dit hon kunde välkomna sommargäster.

– Det var tack vare restaurangen som vi fick så pass många besökare som vi fick. Som museum är vi beroende av Stockholmspasset och av de turister som passerar förbi. Å andra sidan trodde vi att detta skulle vara över på några veckor, så vi tänkte att ”det här klarar vi”.

Ingrid Leffler pratar snabbt. Stressen hon har upplevt under fjolåret sitter i ännu. Läget är fortfarande kritiskt. Hon har permitterat personalen på olika nivåer och har valt att hålla stängt på måndagar och tisdagar. Även hon vill kunna ha fortsatt öppet för att slippa säga upp personalen.

– Det har varit en extremt tuff period, utmattande och svår att navigera i som chef. Som ledare måste du vara modig, tydlig och motiverad. Och du måste leda mer än vanligt för att din personal ska känna sig trygg. Vi har ständigt anpassat oss till nya restriktioner med det enda målet att ta oss igenom detta.

I backspegeln är hon glad över beslutet att hålla öppet. Tack vare det har nya målgrupper hittat till Spritmuseum och dess restaurang.

– Människor vill fortfarande göra någonting. Eftersom vi har varit ett av de få besöksmål som har haft öppet så har folk kommit till oss. Fler stockholmare har hittat hit och likaså en yngre publik, så det har vi vunnit genom att ha öppet.

Omställningen till digitala erbjudanden är en annan positiv påföljd av krisen som Spritmuseum kommer att kunna dra nytta av när det blir normalläge.

– Det digitala kommer att bli en självklar del av vår verksamhet framåt. Det ger oss en fantastisk möjlighet att nå ut till fler.

Mer innehåll i sociala kanaler

När Kajsa Medin Hansen tillträdde som vd för Junibacken ett år innan pandemin slog till kom hon från rollen som digital affärsutvecklingschef på Aller Media. En av hennes prioriteringar var att digitalisera barnkulturhuset. En ny hemsida togs fram och ett digitalt bokningssystem implementerades. Insatser som visade sig bli mer affärskritiska än hon då kunnat ana.

– Tidigare köade besökare till Junibacken – sedan vår nyöppning i juli bokar man en slottid digitalt. Vi släpper in cirka 30 personer varje halvtimme och har aldrig fler än 200 besökare samtidigt. Systemet ger oss bra kontroll på flödet.

Mellan mars och juli höll Junibacken stängt och har tvingats till uppsägningar. Teaterföreställningarna är på paus och öppettiderna har begränsats från sju till tre dagar i veckan.

– Vi har ju inga internationella gäster och färre besökare än vanligt eftersom vi måste begränsa antalet. Men de som kommer är å andra sidan nöjda över att ha stället nästan för sig själva.

Nästa digitala steg blir att lansera e-handel och tekniska system för automatisk marknadsföring. Junibacken har också satsat på mer innehåll i sociala kanaler för att nå barnen under pandemin.

– Vår teaterensemble har gjort en gosedjurskampanj där barnen fick lämna in sina gosedjur som de sedan kunnat följa i sociala medier. Nu gör vi en liknande aktivitet med kvarglömda kläder som vaknar till liv.

I och med att antalet medarbetare är nere på en tredjedel av tidigare nivå ligger fokus helt på att skapa så bra upplevelse för besökarna som är möjligt, förklarar hon. Och istället för att arbeta strategiskt, vara här och nu.

– När ovissheten är så stor och ekonomin så tuff måste vi jobba kortsiktigt. Annars hade vi kanske arbetat med vad vi skulle göra våren 2022 nu. I stället jobbar vi dag för dag. Jag har vässats i krishantering.

Stängde för första gången på 129 år

Skansen slog upp grindarna i slutet av 1800-talet och när de i november förra året följde uppmaningen att ställa in, var det första gången på 129 år som friluftsmuseet stängde. Det var inget självklart beslut, inte heller för Skansens Restauranger, som drivs av Burgsviks Kulturrestauranger.

– Nej, det var inte självklart. Ytan här är lika stor som hela Gamla stan, men problemet var ju också hur man ska ta sig till och från Djurgården på ett säkert sätt, säger Anna Dahl Tillander som är Skansens Restaurangers marknadschef.

Julborden stod för dörren och hon och hennes kolleger hade förberett sig minutiöst kring köbildning, möblering, servering, handsprit – allt för att kunna ta emot gästerna på ett säkert sätt.

– Vi är vana vid högt tryck. På jul brukar det vara fullsatt i våra lokaler, en magisk inramning av eldar och marshallgator och musik och folk överallt. Nu stod jag och driftschefen på en av våra största dagar och tittade ut över ett igenbommat Skansen.

Hon beskriver 2020 som ett brutalt år. Nästan 85 procent av teamet är borta.

– Det har varit otroligt jobbigt att behöva säga upp. Medarbetarsamtalen blev en inventering i vad alla som jobbar kvar har för kompetens utöver den uppenbara. En köksmästare visade sig till exempel vara en bra målare och en platschef hade oanad insyn i byggnadsmaterial.

”Vi har känt oss bortkopplade”

Overkligt, så beskriver Gröna Lunds vd Magnus Widell det gångna året. En känsla som dagligen följer med honom in på kontoret i den ödsliga parken, där han är en av ett fåtal som sitter om dagarna.

– Vi har svävat i ovisshet precis hela tiden! Kommunikationen från regering och myndigheters sida har varit under all kritik. Tusentals säsongsanställda har förlorat sina arbeten och enorma summor kapital är borta, och vi har känt oss bortkopplade under hela krisen.

Gröna Lund beskrivs som Djurgårdens motor och drar 1,6 miljoner besökare till ön varje år. Besökare som även resten av ö-näringen lever av. Den turistekonomiska effekten Gröna Lund har utanför parkens grindar rör sig om miljarder kronor, enligt Magnus Widell.

– Parken för med sig mycket rörelse på ön och andra besök på museum, försäljning av mat och dryck och transporter. Så när vi har stängt begränsas också de andras möjlighet att bedriva sina verksamheter, vilket är mycket ledsamt, säger han.

2020 är ett förlorat år för nöjesparken som, på grund av att den lyder under ordningslagen, aldrig har haft något annat val än att hålla stängt. Intäktstappet rör sig om runt 640 miljoner kronor, antalet säsongsanställda som har stått utan jobb är 1 500. 40 procent av de heltidsanställda har blivit uppsagda.

– Att behöva säga upp medarbetare som har varit trogna företaget sedan 80-talet har varit allra svårast. Men jag tror att de förstod att det handlade om företagets överlevnad.

Magnus Widell har aldrig varit så trött som han kände sig strax innan jul, men med en tillfällig pandemilag på plats och ett snabbt vaccineringsförfarande kan han inte räkna med annat än att få öppna till våren. Annars ser framtiden mörk ut.

– Man blir handfallen av att gå och vänta. Men det tar fyra månader för oss att öppna parken, och vi måste tänka positivt. Därför tar vi risken att nu börja planerar och rekrytera för fullt. Ett mål är att återanställa så många som möjligt av vår gamla personal.

Pendlade mellan toppar och dalar

Lika öde som Gröna Lund ligger det ståtliga Cirkus, uppe på höjden mellan Hasselbacken och Skansen. Teater- och evenemangsscenen som under normala omständigheter välkomnar 1800 gäster till sina sittande föreställningar och som normalt sett är fullbokat fyra år framåt, stängde i mars och har ännu inte kunnat öppna.

– Av- och ombokningarna kom in över en natt. Tiden därefter var en bergodalbana av hopp och förtvivlan, och där vi pendlade mellan kreativa toppar och dalar.

Nöjesprofilen Ingmari Pagenkemper är vd sedan 2018, då Cirkus köptes av bolaget Pop House Sweden, som på Djurgården även omfattar Pop House Hotell, Hasselbacken och Abba the Museum. Hon är en ledare som är van vid motgångar och som går igång på utmaningar. Men det här har varit någonting helt annat.

Det var året då Pippi Långstrump fyllde 75 år, som skulle firas med en sommaruppsättning om Pippi i regi av Cirkus Cirkör. Och Ingmari Pagenkemper hade höga förväntningar på den nya uteserveringen.

– Den hade 130 sittplatser, det var en jättestor satsning. Men vi stängde redan två veckor efter att den hade öppnat, när det blev klart att Grönan inte skulle få öppna, och sedan att Skansen skulle stänga.

Cirkus restaurang är en av de verksamheter som är beroende av besöksmotorn Gröna Lund.

– De utländska turisterna går ju lite varstans, men sedan är det Gröna Lunds och Skansens besökare som kommer till oss. Skansen hade okej med folk ett tag, men det räckte inte till oss också.

Med en pandemi som i juni hade fått rejält fäste var det inte heller läge att marknadsföra den nya uteserveringen för att locka folk till Djurgården via kommunal trafik.

– Det var väldigt känsligt och skulle riskera att ge oss badwill så det vågade vi inte.

Trots en september med en liten ljusning, fattade ledningen beslutet i oktober att hålla stängt året ut. Detta efter presskonferensen när statsminister Stefan Löfven höjde ett varningens finger för ökad smittspridning.

– Vi hade hoppats kunna ha öppet och kanske kunna genomföra projekt som det inte finns luckor för i vanliga fall. Men en utmaning med Cirkus är lokalens storlek, så att bara ha personal på plats för att tända upp skulle innebära kostnader som inte skull gå att räkna hem med de restriktioner som ligger nu.

Cirkus är fortfarande igenbommat, de fyra personer som inte är uppsagda är permitterade, inklusive Ingmari själv.

– Vi har en stor tv-produktion på ingång så vi kommer att kunna sysselsätta vår personal ett tag. Sedan är det bara att vänta. Vi kommer att dra igång senast i september och vi är så lyckligt lottade att vi har ägare som kan hålla ut, de flesta har inte det och jag lider med dem.

En grön lunga i stan

Agneta Green på Oaxen Krog & Slip konstaterar att hon rent personligen blivit påverkad av 2020 på ett sätt som kan komma att prägla henne under lång tid framåt.

– Under pandemin har vi blivit flexiblare i sättet att tänka. Vi har ju inte samma press som vi brukar ha och kan stanna hemma nu, på ett sätt som vi normalt sett aldrig kan. Vi får tid för reflektion. Det ska bli spännande att se vad den här perioden leder till.

Hur mycket Skansen kommer att leva i sommar är under diskussion.

– Vi hoppas på allsången! Och på konserter! Och på att Skansens traditioner kan fortsätta leva! Frågan är vad människor vågar, hur beteendet blir, men oavsett kommer vi att anpassa oss till det som gäller där och då. Vi kommer att fortsätta vara en ventil härute, en grön lunga i stan, säger Anna Dahl Tillander.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...