Annons

Bättre i USA – sämre i Sverige

zoom
Donald Trump gör även 2019 till ett bra år för hotellen i USA
Annons

I veckan kom en uppdaterad prognos för den amerikanska hotellmarknaden från CBRE Hotels Americas Research. De har lämnat prognoser för hotellens utveckling regelbundet sedan 2001 baserad på en egenutvecklad modell som bl.a. tar hänsyn till historiska relationer mellan den amerikanska ekonomins utveckling och efterfrågan på övernattningar.

Utsikterna för 2019 ser bra ut och CBRE räknar med att 2019 blir det tionde året i rad med tillväxt för de amerikanska hotellen. Beläggningen väntas öka till 66,2 %, vilket är ett nytt rekord för femte året i rad. Tillväxten beror på en ökning av efterfrågan på övernattningar med 2,1 % samtidigt som utbudet (nya hotellrum) ökar med 1,9 %.

Tillväxten sker tack vare Donald Trumps skattesänkningar, högre investeringar, generella löneökningar och konsumenternas framtidstro. Dessa faktorer har redan haft en positiv inverkan på USA:s ekonomi och får fortsatt effekt under 2019.

Lönsamheten för amerikanska hotell väntas öka under 2019 eftersom de högre intäkterna till stor del drivs av prisökningar och inte enbart av volymökningar. Det återstår att se hur alla revenue managers lyckas hantera efterfrågeökningen och konvertera intäkter till resultat.

Utsikterna för de svenska hotellen ser definitivt inte lika bra ut för 2019. I veckan kom nya siffror för BNP (Sveriges ekonomi) som ser ut att snabbt bromsa in. Sverige går inte längre lika bra som tidigare och även i Sverige är BNP-utvecklingen starkt korrelerad med efterfrågan på övernattningar.

För hotellbranschens intressen spelar det inte så stor roll om Sverige har en regering eller inte. Ingen svensk regering har hittills förstått dynamiken i besöksnäringen vad gäller sysselsättning för grupper som normalt sett har svårt att få jobb, t.ex. invandrare och ungdomar. Lika svårt verkar det vara att förstå besöksnäringen betydelse för olika regioners utveckling. Eftersom besöksnäringen drivs av tillväxten i BNP kan vi hoppas på en regering som ökar tillväxten i ekonomin. Då lär det också går bra för hotellen av bara farten.

Rätt musik på rätt plats ökar din försäljning

Rätt musik på rätt plats ökar din försäljning

Nästan alla hotell, restauranger och kaféer har en grafisk manual. Betydligt färre har en bestämd strategi för ljud och musik. Trots att det kan löna sig ordentligt