Annons

Hotellen klarar inte baskraven

Kärnprodukten i ett hotell är väl hotellrummet. Handen på hjärtat, hur bra är hotellen på sin egen kärnverksamhet?
Annons

Jag har tre baskrav på ett hotellrum eftersom jag under en stor del av vistelsen på hotellet ska sova. Dessa tre baskrav är att rummet ska hålla rätt temperatur, det ska vara tyst och det ska vara mörkt. Förra veckan höll jag två workshops i revenue management för hotell och träffade ca 25 hotell i olika delar av Sverige. Inget av dessa 25 hotell klarade av mina tre baskrav på hotellrummet.

Vid det här laget har jag bott på väldigt många hotell i alla kategorier och prisklasser. Det är väldigt ovanligt att hotellrummet klarar mina tre baskrav oavsett om hotellet är gammalt, alldeles nybyggt, trestjärnigt, designhotell, lyxhotell eller någon annan kategori. Varför är det så svårt att leverera dessa tre baskrav?

För att kunna leverera rätt temperatur varje dag 365 dagar om året krävs luftkonditionering. De flesta hotell har inte luftkonditionering eftersom det tidigare inte ansågs nödvändigt eftersom antal dagar då temperaturen överstiger 25 grader har varit väldigt få. Kraven från gästen på rätt temperatur i hotellrummet har också ökat de senaste åren och nu vill de flesta gäster själva kunna ställa in temperaturen i hotellrummet. Det finns tyvärr ingen lösning i närtid eftersom investeringarna är enorma för att installera riktigt luftkonditionering. Förändras klimatet så att vi får lika varma somrar framöver som sommaren 2018, så kommer problemet att växa och gästerna bli alltmer missnöjda. I varmare länder där hotellrum har luftkonditionering kan hotellet så gott som alltid leverera rätt temperatur i rummet.

Många hotellrum med luftkonditionering lyckas dock inte leverera baskrav nummer två, dvs. att det är tyst i hotellrummet. Äldre hotellrum har ofta luftkonditionering som är så högljudd att det blir svårt att sova. Alternativet att stänga av luftkonditioneringen innebär visserligen att det blir tyst i hotellrummet, men då blir temperaturen fel. Andra källor till oljud kommer från hotellets restaurang, nattklubb, bakgrundsmusik, hissar, avlopp (spolning), duschar, minibarer och kanske framförallt utifrån på grund av dålig ljudisolering av fönstren. Inte heller här finns det någon lösning i närtid eftersom investeringarna är enorma för att ändra på hotellets byggnadskonstruktion inklusive byte av fönster. De bästa möjligheterna finns när ett nytt hotell byggs, men för att det ska bli tyst i hotellrummet krävs kunskap om tänkbara källor till störningar och att dessa förebyggs tidigt i hotellbygget.

Ett mörkt hotellrum borde vara det absolut lättaste kravet att klara för ett hotell. Tyvärr missar de flesta hotell även här. Det vanligaste problemet är att hotellet har snålat på mörkläggningsgardinerna. Ibland saknas de helt eller så är de aningen för smala och går inte om lott, vilket innebär att det blir en glipa en vardera ändan eller mellan gardinerna som släpper in ljus. Om nu hotellet har lyckats med mörkläggningen så har de glömt andra ljuskällor i rummet, t.ex. den irriterande röda lampan eller klockan på TV:n som lyser upp halva rummet. Andra ljuskällor är display på telefonen, klimatinställningen eller den då och då blinkande brandvarnaren. En annan variant är att det saknas lock på titthålet i dörren till korridoren.

Den absolut vanligaste anledningen för en hotellvistelse är att man är så lång ifrån hemmet att man måste övernatta, dvs. sova för att bli utvilad och kunna fortsätta sin resa nästa dag. Alla människor sover bäst i ett rum som har rätt temperatur, är tyst och är mörkt. Tänk om fler hotell verkligen kunde leverera dessa tre baskrav.

Rätt musik på rätt plats ökar din försäljning

Rätt musik på rätt plats ökar din försäljning

Nästan alla hotell, restauranger och kaféer har en grafisk manual. Betydligt färre har en bestämd strategi för ljud och musik. Trots att det kan löna sig ordentligt