Annons

Därför pratas det så mycket om regelförenklingar

zoom Caroline Strindmar, hållbarhetsstrateg på Visita. Foto: Carla Lomakka
Caroline Strindmar, hållbarhetsstrateg på Visita. Foto: Carla Lomakka
När vi pratar om att minska regelbördan är det viktigt att också prata om varför. Anledningen är att vi vill frigöra tid för besöksnäringen.
Annons

Ett av de vanligaste budskapen från Visita och våra medlemsföretag är att reglerna och kraven som tynger besöksnäringen måste bli färre och enklare. Ett språk som känns igen i de flesta näringslivssammanhang och som ibland kan kännas lite tjatigt.

Men när jag fick veta att Tillväxtverkets siffror visar att besöksnäringens företag belastas av över 350 olika lagar och regler från över 25 olika myndigheter hoppade jag till. När företagen vittnar om att många av dem dessutom är onödigt svårtolkade eller kräver onödigt tidskrävande administration förstod jag att här finns ett av hindren till att branschen inte är så hållbar som den skulle kunna vara.

Den mest förekommande anledningen jag får höra till att företag inom besöksnäringen inte jobbar med hållbarhet är att de inte hinner. Det finns inte tid att stanna upp och googla på hållbarhet. Inte tid att sålla bland all information och inte för att avgöra vilka hållbarhetsfrågor som rör deras verksamhet. De hinner inte väga för- och nackdelar med olika hållbarhetsåtgärder eller utvärdera vilka deras gäster tycker är viktigast. De hinner inte göra nulägesanalyser, sätta upp långsiktiga, mätbara mål eller införa nya rutiner för att mäta resursförbrukningen. De har fullt upp med att jobba.

I helgen var jag på ett bröllop och bodde därför på ett vandrarhem. Jag checkade in på lördagen och i kön betraktade jag hur receptionisten på engelska lotsade två gäster genom drivor av turistinformation. Det blev min tur och jag lade märke till att personen hade titeln ”VD” på namnskylten. Samma person svarade också i telefon när det visade sig att vi glömt ta med oss lakan och handdukar och vi fick hyra istället.

En vän som var med på bröllopet berättade att hen i sista stund hade bestämt sig för att sova på vandrarhemmet istället för att åka hem men hade haft svårt att komma fram på telefon. Till sist fick hen göra sin bokning, till samma vd som checkade in oss.

Efter en härlig kväll på dansgolvet hade det på söndagen bokats bröllopsbrunch på vandrarhemmet. Ännu en gång fanns vd:n där, ständigt i rörelse och ständigt i växlande roller mellan uppläggningsfaten och receptionen.

De allra flesta företag inom besöksnäringen är små och medelstora. Det innebär att de allra flesta drivs på liknande sätt som vandrarhemmet jag besökte. Det kostar mycket att ha personal i drift och därför går ägare och chefer själva in för att släcka dagens bränder. Administrationen sköts på de få lediga stunderna (ofta utanför den betalda arbetstiden) och självklart prioriteras det som är absolut nödvändigt. Att undvika ett vite från en tillsynsmyndighet är förstås prio i dessa oftast ekonomiskt pressade företag.

När vi pratar om att minska regelbördan är det viktigt att också prata om varför. Anledningen är att vi vill frigöra tid för besöksnäringen. Tid innebär möjligheter att skapa långsiktigt välfungerande företag, där alla typer av hållbarhet kan tas i beaktning. Kanske genom att skapa goda arbetsmiljöstrukturer, en plan för att minska miljöpåverkan eller en långsiktig vision för var de vill komma med sitt företag.

Men det är näst intill omöjligt att investera i långsiktig hållbarhet om det inte finns resurser för det. Låt oss börja med tid.

Skottland inspirerar svenska matentreprenörer

Skottland inspirerar svenska matentreprenörer

För att stärka svensk måltidsturism behövs nya perspektiv och idéer från andra länder. Så resonerade Visit Sweden när de skickade iväg fyra företagare inom besöksnäringen på inspirationsresa till Skottland. Resultatet bl...