Annons

Värdskap är en färskvara

zoom
Igår bjöd Kiruna Lappland och Jan Gunnarsson från Värdskapet in turismföretag i Kiruna för att prata om värdskap. Allt var ganska enkelt upplagt. Jan berättade om mänskliga möten och jag lyssnade med tårar rullande på min kind.
Annons

När jag studerade på Eventubildningen i Åre 2007 fick vi läsa Gunnarssons bok Värdskapet och jag minns att jag gillade den. Sen dess har den följt med mig överallt på ett eller annat sätt. Har gått flertalet utbildningar i ämnet när jag jobbat på hotell och anläggningar. Säkert du också? Kanske har du rent av bokat honom eller någon av hans kollegor som föreläsare för er personal? Bra! Insåg igår att det här borde upprepas minst lika ofta som HLR-kurserna. Överallt. I alla åldrar. För vi behöver påminnas.

Värdskap som föreläsare
Att få lyssna till Jan i verkligheten var något helt annat än att läsa boken. Det säger sig själv egentligen, ändå är jag fascinerad. Salen var full av människor men Jan pratade direkt till mig. Inte nog med det. Han lyckades prata både till den lilla Emma som bara borde gå hem och gömma sig under täcket eftersom ingenting hon gör räcker till eller kommer bidra till någon skillnad SAMTIDIGT som han nådde fram till den lite mindre ödmjuka Emma som får hybris då och då över vad hon är kapabel till. Det kändes som att båda var lika välkomna där inne.

Men det fanns något mer i rummet som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Det är som att Jan har Tingelings glitter i sin röst för varje varm berättelse tränger in som ett ivrigt ljus genom mina porer, in i venerna och klamrar sig fast i hjärtat gång på gång. Fick bita mig i tungan flera gånger för att inte börja gråta men det funkade självklart inte. Och det är det som är så fint. Vi kommer inte undan godhet. Det tränger igenom det mesta.

Gästens roll i värdskapet
Något som jag inte kan minnas att vi rört vid under mina tidigare utbildningar är Gästskapet. Gästens roll i ett gott värdskap. Ville nästan jubla! Vi är nog många som nästan böjt oss i brygga för att göra gästen nöjd då vi lärt oss att ”kunden har alltid rätt”. Vi vet ju att det inte stämmer – men jag kan uppleva att det ändå stannat av där. Att det fortfarande finns kvar en förväntan att personalen ska lösa gästens alla världsproblem.

Här förklarade Jan att en upplevelse kan höjas avsevärt om du är en bra gäst. Att lägga manken till som besökare är nästan en garanti till att personalen kommer engagera sig mer. Och det här går givetvis att applicera i alla mänskliga möten. Det handlar alltid om tvåvägskommunikation. Den konstanta utmaningen.

Men vi kommer aldrig bli perfekta hur mycket vi än försöker
Jag försöker tänka på värdskapet hela tiden och har hela min uppväxt fått höra att jag är för snäll. Mammas standardfras har varit ”Du kan inte rädda hela världen Emma.” Har därför de senaste åren försökt tänka på att vara snäll mot mig och att inte alltid agera.

Av samma anledning valde jag för två år sedan att inte stanna när jag åkte förbi en bil som hade åkt av vägen i en rondell. Det såg inte allvarligt ut och kvinnan stod bredvid med telefon mot örat. När jag kom fram till jobbet berättade mina kollegor att vår kollega, och min kompis, skulle bli sen eftersom hon åkt av vägen och inväntade hjälp… Ni kan ju ana vågen av dåligt samvete som sköljde över mig. Fick så mycket hån och pikar när jag erkände att jag hade passerat och det här grämer mig oerhört än idag. Så många främlingar jag hjälpt och när jag för en gång skull valde att vara egoistisk var det en kompis som behövde hjälp, haha.

Men vi kan ju faktiskt inte hjälpa alla hela tiden – däremot så kan vi göra så gott vi kan i stunden. Och det är inte alltid den stora genomtänkta svindyra handlingen som gör störst skillnad. Ibland räcker ett tack.

Jag minns knappt när jag tog en fanbild sist. Men igår var jag tvungen för Jan blev min idol.

Rätt musik på rätt plats ökar din försäljning

Rätt musik på rätt plats ökar din försäljning

Nästan alla hotell, restauranger och kaféer har en grafisk manual. Betydligt färre har en bestämd strategi för ljud och musik. Trots att det kan löna sig ordentligt