Annons

Here we GO again

zoom
Veckans stora händelse är att Scandic ska lansera ett nytt varumärke.
Annons

Nu ska Scandic återigen lansera ett nytt varumärke. Skam den som ger sig och jag gillar att de ständigt gör nya försök att utveckla sitt erbjudande. Hittills har Scandic dock inte lyckats med något annat varumärke än Scandics eget varumärke. Kanske lyckas den här satsningen, men annars är det ju bara att ta ner tilläggsskylten GO så blir hotellen vanliga Scandic igen.

Först ut för länge sedan var Scandic Crown som öppnade i hotellet som idag är Hilton Slussen. Detta skulle bli ett premiumvarumärke när Scandic flyttade in i ett cityläge från att tidigare mest ha varit utanför city runt om i landet. Det blev ett Scandic Crown till i Göteborg och i Breddens Industriområde och kanske något mer, men sedan konstaterades att det bara var jobbigt för både gästen och för Scandic internt att hantera två varumärken. Lönsamheten blev inte bättre för att produkten höll en lite högre klass. Konceptet Crown togs bort och hotellen blev vanliga Scandic.

Sedan kom eran när Hilton ägde Scandic och flera hotell skulle göras om till Hilton. Först ut var Hilton Slussen som än idag är ett Hilton. Näst på tur stod Scandic i Breddens Industriområde och ett hotell i Linköping. Sedan tog det stopp och så småningom blev hotellen vanliga Scandic igen (utom Hilton Slussen som är det enda kvarvarande Hilton i Sverige och som inte heller drivs av Scandic).

Åter i svensk ägo började det att klia i fingrarna på ledningen igen. Tänk om man skulle skapa några häftiga profilhotell som är lite finare än de andra vanliga Scandic. Konceptet ”Fint koncepthotell” by Scandic skapades och Grand Central blev det första som fick använda det nya varumärket Grand Central by Scandic (2 okt 2015). Fler hotell öppnades under eget namn by Scandic. Uthålligheten även den här gången blev begränsad och nu är det första signaturhotellet Grand Central ett vanligt Scandic. Besökte nyligen signaturhotellet Haymarket by Scandic och noterade att Scandics standardiserade lunchbuffé flyttat in även i flera av de ”Fina” hotellen. Scandic är ändå alltid ett Scandic.

Så var det dags för Scandics nysatsning HTL som skapades av ett självständigt och lite mer externt team. Konceptet mottogs mycket väl av gästen och det hann bli flera etableringar innan Scandics företagskultur tog över och Scandics ekonomer fick svårt att få ihop samma lönsamhet som andra vanliga Scandichotell. Alla hotellen blev vanliga Scandic och HTL-konceptet skrotades.

Nu ska det bli Scandic GO i nästan alla av de hotell som hade konceptet HTL. Konceptet ska vara avskalat och tilltala en priskänsligare målgrupp. Scandic behöver mer eller mindre bara lägga till en skylt med namnet GO, så är allt klart. HTL hade ju allt det som Scandic nu nylanserar. För mig är det mycket oklart vad som är nytt nu jämfört med HTL.

Scandics experimenterande med varumärken genom åren, otydlig varumärkesstrategi och brist på uthållighet talar för att tillägget ”GO” blir kortvarigt.

Detta är en bloggtext. Åsikterna som uttrycks i texten står skribenten för.

Vårt stöd till det lokala näringslivet i Stockholm

Vårt stöd till det lokala näringslivet i Stockholm

Coronapandemin slår hårt på Stockholms näringsliv. Därför vill Stockholm Vatten och Avfall erbjuda en möjlighet till snabbare ändringar i avfallsabonnemang och lättnader i betalningsvillkor