Annons

Hygien blev en ledningsfråga

zoom Glada hotellmedarbetare som fått sin nya hygiencertifiering Anders Johansson
Glada hotellmedarbetare som fått sin nya hygiencertifiering Anders Johansson
Gästen tvingar hotellen att skärpa sina rutiner för hygien och säkerhet för både gäster och personal. Covid-19 höjer statusen på housekeeping.
Annons

2020 kommer att gå till historien som året då hotellets ägare, styrelse, top management och hotelldirektörer engagerade sig i housekeeping för att höja hotellets hygienstandard. Det var många år sedan det här området fick någon större uppmärksamhet. Hotell som inte skärper till städning och hygien sorteras snabbt bort av alla potentiella gäster.

Gästen ska känna sig trygg

På grund av Covid-19 kommer alla hotell att vara tvungna att införa en ny standard för hygien och säkerhet för gäster och medarbetare. Hotellets hygien och säkerhetsstandard kommer att vara avgörande för att gästen ska välja hotellet. Standarden kommer att bli en ny världsstandard som kommer att vara i bruk i många år framöver för att förhindra spridningen av nuvarande och framtida virus.

Det handlar väldigt mycket om psykologi för att bygga upp ett förtroende för att få människor att börja resa igen och bo på hotell. All eventuell osäkerhet kring hygien och smittorisker måste elimineras. Marriott och Accor har förstått gästernas oro och är först ut med att införa nya hygienregler respektive certifiering av hygienstandarden.

Marriott har infört nya regler inom områdena renlighet, hygien och social distansering för att både gäster och medarbetare ska känna sig trygga. Här är några av de nya reglerna.

Ytrengöring

Alla ytor som gäster och medarbetare kommer i kontakt med ska behandlas med desinfektionsmedel i sjukhuskvalitet och denna rengöring utförs med ökad frekvens. I hotellrum ska alla ytor rengörs noggrant med desinfektionsmedel i sjukhusklass. En ny gästartikel har tillkommit: Desinficeringsservetter.

Håll avstånden

Covid-19 sprids genom person-till-person-kontakt och därför ska alla hålla avståndet till andra människor. Marriott har tagit fram skyltar i lobbyn för att påminna gästerna om att hålla socialt avstånd. De har även tagit bort möbler eller möblerat om för att göra det lättare att hålla avstånden. Marriott överväger också att sätta upp avskärmningar i receptionerna som en extra försiktighetsåtgärd. De ställer ut fler flaskor för desinficering bl.a. vid ingångarna, nära receptionen, hissar och gym och möteslokaler. Ny teknologi kommer också väl till pass. Idag har 3200 av Marriotts hotell installerat mobil incheckning där den smarta mobilen används som nyckel vilket minskar kontakten mellan gäst och medarbetare. Gästen kan även använda mobilen för att beställa rumsservice som levereras paketerat direkt till dörren utan personlig kontakt.

Högre krav från gästerna

Accor går ett steg längre och utvecklar tillsammans med Bureau Veritas en certifiering av hygien och säkerhet för gäster och medarbetare. Den stäms av med hälsomyndigheter i Frankrike och andra europeiska länder för att därefter göras tillgänglig för alla hotell i Europa.

Det kommer aldrig att bli som vanligt igen. Gästerna förväntar sig att hotell från och med nu håller en högre hygienstandard än tidigare för att säkerställa både gästens och medarbetarnas säkerhet.

Detta är en bloggtext. Åsikterna som uttrycks i texten står skribenten för.

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

PMS-systemet VisBook har över 1 000 kunder inom besöksnäringen i Norden och växer snabbt, inte minst i Sverige där antalet nya kunder har mer än fördubblats under de senaste två åren. En av de nya kunderna är Åhus Seasid...

Nyheter