China Luxury Advisors har i dagarna publicerat sin fjärde årliga rapport om kinesiska turisters konsumtion. Just nu är relationerna mellan Sverige och Kina inte särskilt bra och Sverige riskerar att hamna på listan över länder som Kina avråder sina medborgare att åka till. Förhoppningsvis kommer relationerna att förbättras och då är det viktigt att Sverige är väl förberett att ta emot kinesiska besökare.
Millennials, dvs. de i åldersgruppen 20-30 år, håller på att ändra kinesernas resande utanför Kina. Yngre resenärer reser fler gånger per år och gör detta individuellt och inte längre i grupp.
Fler kineser reser utomlands och det är de som bor i de stora städerna som driver den här utvecklingen. Antal utlandsresor ökar.
Det finns fortfarande en stark efterfrågan på lyxprodukter under resorna, men efterfrågan verkar ha planat ut. Yngre personer är inte beredda att spendera lika mycket på saker längre.
Gruppresande är fortfarande populärt framförallt hos de som bor i mindre städer men det finns en tendens mot individuellt resande och att man själv bokar gruppresor digitalt.
De kinesiska turisterna har också blivit lite modigare och vågar numera resa till lite ovanligare destinationer. Denna trend drivs också av den yngre generationen som bor i stora städer.
Det finns bara ett sätt att nå de kinesiska resenärerna och det är via mobilen och då via WeChat och Alipay. Vill hotellet få en bokning från kineser måste de finnas i WeChat och det måste kunna gå att göra betalningen direkt i mobilen.
Antal kinesiska turister som kommer till Sverige har ökat kraftigt de senaste åren, men de är fortfarande en liten del av de totala utländska besöken. Om destinationerna och hotellen vill attrahera fler turister från Kina måste de först finnas i WeChat för att nå ut med sitt budskap och sedan vara duktiga på att ta hand om de som kommer.
Detta är en bloggtext. Åsikterna som uttrycks i texten står skribenten för.