Annons

Optimism i hotellbranschen – 14000 nya hotell

zoom Mer optimism bland hotellen i världen Anders Johansson
Mer optimism bland hotellen i världen Anders Johansson
De hotell som tror på framtiden har det senaste året passat på att investera i gästteknologi, nya rutiner och processer samt i teknologi som effektiviserar verksamheten.
Annons

Det råder ingen brist på långsiktig optimism i hotellbranschen i världen. Vid slutet av 2020 fanns planer på 13 943 nya hotell med 2 312 410 rum runt om i världen. De var visserligen en minskning med sex procent i antal rum under 2020, men bara antalet är ett tecken på att många tror på en tillväxt i resandet de kommande åren. Under 2020 öppnade 2 562 nya hotell i världen och under 2021 beräknas ytterligare 2 812 nya hotell öppna. Det öppnar även nya hotell i Norden av bl.a. Nordic Choice som har ca 30 nya hotell på gång.

Tillfällig boom i fritidsresande

Måndag den 8 mars ordnade IDeaS (världens största leverantör av system för revenue management) ett digitalt seminarium för hotell om framtiden. Där talades det om att det finns ett uppdämt behov av framförallt fritidsresande och några bedömare var överens om att det kommer att bli en boom av fritidsresenärer så snart det är möjligt att resa igen. Sommaren 2021 kommer dock fortfarande att domineras av inhemskt resande. Hotell utanför storstäderna kan räkna med högtryck, medan det kommer att bli lite trögare för storstäderna innan evenemang av olika slag börjar locka inresande publik. Internationellt resande dröjer tills vaccineringen har kommit längre och reglerna kring internationellt resande klarnar.

Återhämtningen kommer dock att ta flera år och kan möjligen se ut enligt följande. Först blir det en boom i fritidsresande eftersom det är ett uppdämt behov sedan över ett år tillbaka. Efter boomen kommer dock fritidsresandet att återgå till normala nivåer igen. Affärsresandet lär inte komma igång lika snabbt utan tar flera år innan det är tillbaka på 2019 års nivåer. Detta innebär att hotellen absolut inte kan blåsa faran över när de ser den första boomen av fritidsresenärer utan istället vara förberedda på en viss nedgång efter att allt uppdämt resande klarats av.

Investeringar för framtiden

Under 2020 är det många hotell som har investerat i ny teknologi för att tillmötesgå gästens krav på enklare direktbokning, att kunna använda mobilen i sin kontakt med hotellet, mobil in- och utcheckning samt en mängd andra funktioner för att minska risken att bli smittad av viruset. Gästen kommer att förvänta sig att dessa system är kvar och utvecklas vidare efter att världen har fått pandemin under kontroll.

I princip alla flygbolag och även många hotell har under det senaste året investerat i teknologi som effektiviserar verksamheten. Syftet är att kunna tjäna pengar under de kommande åren när volymerna är lägre. Det handlar om att minska kostnaderna så att det blir vinst även om intäkterna är lägre. Diskussionen på IDeaS seminarium handlade också om vad som är billigast i längden – att investera i teknologi och minska totalkostnaden eller att inte investera och ligga kvar på en högre kostnadsnivå. Flera talare varnade för att de hotell som inte nu passar på att uppgradera rutiner, processer och teknologi riskerar att hamna långt efter och får en längre uppförsbacke innan de ser lönsamheten komma tillbaka.

Angeläget att hitta nya lösningar

Givetvis kommer även samma ämnen som diskuterats på tidigare konferenser tillbaka i det här seminariet. Dessa problem är ännu mer angelägna att lösa idag än före pandemin.

  • Marknad, sälj och revenue kan inte längre arbeta i silos. De måste bli ett team.
  • Det är väldigt dyrt och krångligt att flytta data mellan system, men det vore önskvärt att samla all information, som finns utspridd på hotellet, på ett ställe.
  • Styra bokningarna direkt till hotellet – andelen har ökat under 2020 medan andelen OTA-bokningar minskat. Hotellen har nu möjlighet att ta tillbaka bokningar från OTA om de investerar i sin egen webbplats och bokningsmotor.

Dags att återstarta

Alla hotell måste ha någon eller några personer som arbetar med att aktivt jaga intäkterna till hotellet. Det är storleken på intäkterna som avgör om det blir en vinst eller inte. Just idag är det för få som arbetar med de kommersiella uppgifterna i hotellen. Många hotell har gjort sig av med sina revenue managers och säljare under det senaste året. Om kunskapen inte finns kvar i hotellet lär hotellet få en mycket längre återhämtningsperiod och riskerar att missa chansen att få in kontrakterade volymer och att ta rätt betalt under den första boomen av fritidsresande. Hjälpen kanske inte är så långt borta. Många revenue managers och säljare har startat eget under 2020 och kan hjälpa hotell att fatta rätt beslut för att öka hotellets intäkter. Det är en flexibel lösning för hotellen för att komma igång med marknadsföring, försäljning och revenue management igen innan gästerna har bokat konkurrenternas hotell.

Detta är en bloggtext. Åsikterna som uttrycks i texten står skribenten för.