Annons

Sociala medier och anställda

zoom
Hur långt från företagets policy kan en anställd kliva utan konsekvenser? Och vart går gränsen för de privata värderingarna och företagets?
Annons

Hörrni, hur tänker ni kring sociala medier och anställda?
Ett gammalt ämne möjligtvis, men kanske att det blir aktuellt på nytt i tider som dessa då merparten av oss förmodligen ökat vår skärmtid och ögnar lite extra på våra telefoner. Det har i alla fall jag gjort. Och i detta scrollande uppmärksammade jag att ett relativt stort besöksmål hamnade i blåsväder på grund av en anställds agerande på Facebook. Av respekt kommer jag inte skriva ut några namn, däremot vill jag lyfta problematiken.

Så, detta har hänt:
1) En person tar en bild från en känd person och gör narr av denne i en Facebook-grupp. (Eller nej, narr är för snällt. Det handlar om mobbing.)

2) Den kände personer uppmärksammar detta och lägger ut i sitt flöde (med över 200k följare) att detta polisanmälts och att arbetsgivaren är kontaktad. I samma inlägg taggas inte bara den anställde utan även arbetsgivaren.

3) Arbetsgivaren får i och med detta ta emot ett flertal kommentarer på deras egna Instagramkonto där deras policy ifrågasätts kopplat till den anställdes agerande.

Jag har följt utvecklingen av nyfikenhet
Företaget har nämligen valt att inte svara på kommentarerna som ramlar in, varken i ursprungsinlägget eller under sina egna bilder. Jag trodde de första timmarna att det handlade om att de inte hade sett det, så jag kontaktade dem faktiskt. Men nu har det gått en vecka, så med rätt stor säkerhet handlar det om ett aktivt val.

Å ena sidan förstår jag dem
Kanske tänker de att ett svar skulle blossa upp det hela ytterligare? Eller så känner dem att det inte handlar om deras agerande utan något som den anställde får stå till svars för. Men hur långt från företagets policy kan en anställd kliva utan konsekvenser?

Å andra sidan
Hur mycket kan en arbetsgivare kräva av den anställde på dess fritid? Vart går gränsen för de privata värderingarna och företagets? Som anställd måste ju få ha rätt till ett privatliv och inte känna dig bunden till att vara i tjänst och representera företaget dygnet runt? (Även om jag upplever att många företag i branschen önskar just detta.)

Ytterligare en vinkel på det hela
Det är kopplat till kommentarerna som ramlat in. Har vi verkligen rätt till att få ta del av allt som sker bakom kulisserna? Hur mycket av agerandet ska allmänheten få ta del av och vad ska få skötas internt?

Samtidigt så är just den här situationen extrem
Följden av den anställdes agerande resulterade i flertal kommentarer där personer säger sig avstå att besöka platsen igen om företaget inte visar sitt ställningstagande. Den anställde som privatperson har ju faktiskt på så sätt äventyrat och skadat företagets rykte. Därför blir ett icke-svar i sin tur en form av agerande som kan tolkas som medhåll eller obryddhet.

Jag tror att företaget hade vunnit på att kliva fram direkt
Hade de svarat på kommentarerna, förslagsvis enbart i kommentarsflödet för att inte göra det större än nödvändigt. Ett enkelt ”Tack för att ni uppmärksammat oss, vi tar självklart avstånd från detta och har varit i dialog med vår anställde. Vi kommer att vidta åtgärder.”. Då tror jag att personerna som sitter och väntar på ett svar hade känt att deras röster hörts och de hade fått veta att beteendet inte accepterats. Vad åtgärderna sedan varit hade nog helt ärligt spelat mindre roll. Men nu när svaret dröjt i över en vecka, och nya bilder har postats under tiden, så kommer personerna mest troligt inte att nöja sig med det svaret utan även kräva betydligt större transparens eftersom förtroendet är förlorat.

Så, vad har vi lärt oss av detta?
Jo, även om jag förstår att många företag är i kris just nu i och med Corona och kanske väljer att prioritera bort sociala medier – gör inte det. Det är där era framtida gäster och kunder finns just nu. Ta hand om dem. Du skulle inte gå iväg från en missnöjd gäst om den stod framför dig personligen, så gör inte det på vilda webben heller.

Och ja, kom ihåg att visa uppskattning till er personal som faktiskt sköter sig. Ge gärna en eloge till alla de som levererar det lilla extra, de förtjänar det.

Och om du dessutom känner dig träffad och kanske rent av jobbar med marknadsföringen på det här stället jag skriver om. Ta tjuren vid hornen och svara på kommentarerna. Jag tror att ni enbart har att vinna.

Detta är en bloggtext. Åsikterna som uttrycks i texten står skribenten för.

Vårt stöd till det lokala näringslivet i Stockholm

Vårt stöd till det lokala näringslivet i Stockholm

Coronapandemin slår hårt på Stockholms näringsliv. Därför vill Stockholm Vatten och Avfall erbjuda en möjlighet till snabbare ändringar i avfallsabonnemang och lättnader i betalningsvillkor