• Allt gott kommer till ett slut!

    2016 går mot sitt slut, och oj vad detta året gick fort. Och nu är tiden kommen, efter ungefär ett och ett halvt år kommer jag nu sluta blogga på Besöksliv, detta är mitt sista inlägg. Det har varit roligt och hedrande att fått möjligheten. När jag blev tillfrågad i början av 2015 var önskemålet att skriva inlägg som handlar om branschens framtid, service, utbildningar, unga människor, ledarskap och liknande ämnen - alltså ämnen som berör mig mycket och som jag själv brinner för. Men inte alls en matinriktning vilket kanske vore naturligt från en krögare med kockbakgrund. Jag tycker det är roligt att vidga vyn, se saker ur annat perspektiv och utveckla mig själv.

    2017 kommer bli ett spännande år för både mig själv och för branschen.

    Här är önskelistan inför 2017 för branschen.

    1- Att vi alla blir ett par snäpp bättre och proffsigare som arbetsgivare, inte minst för att tvätta bort den sista delen av tveksamt rykte besöksnäringen har ibland. 

    2- Sänkta arbetsgivaravgifter för unga människor, ett sätt att få in yngre i branschen, en fantastiskt bransch där man kan både göra karriär och lyckas som entreprenör

    3- Högre status för matsals- och servicepersonal/front of house - er tid är kommen, det finns så otroligt mycket begåvade människor i alla åldrar, jag har i år träffat så många.

    4- Mer samarbeten över gränserna, kök och servis, unga och äldre, kedjor och privata krogar, kockar mellan varandra, osv - samarbeta mer, släpp prestigen.

    5- Att världens jobb kampanjen går in i 2.0, där vi börjar lyfta fram karriärister och entreprenörer i vår bransch, att vara stolta över! 

    För egen del har jag under hösten reviderat mina verksamheter och stakat ut en framtid som jag tror på, och med fokus på sådant som jag tycker är roligt. Och förändringar och framförallt förbättringar blir det. Min ambition är att fortsätta vara innovativ och nytänkande, att sticka ut hakan, att på ett engagerat sätt försöka bidra till förbättring och framförallt också ha roligt. Det får vi aldrig glömma bort - vilket jag tyvärr gjort emellanåt.

    Jag vill nu be att få tacka alla engagerade läsare som har både läst, svarat, kommenterat och på olika sätt engagerat sig! TACK!

    Önskar er alla en god jul och ett gott nytt 2017! 

    /Pontus

  • Nu får det vara nog med stigande löner - INFÖR ONÄPE!

    Dagens inlägg handlar om det snart oändligt uttjatade men likväl viktiga ämnet ”KOCKBRIST”. Sverige och framförallt Stockholm lider en stor kockbrist. Häromdagen höll jag ett föredrag för Park Winn hotells restaurangchefer- och kökschefer om hur vi skall behålla personal i branschen, och vi hade sköna samtal som var ömsesidigt givande. Alla hade samma problem, runt om i Sverige.

    Just nu lider vi själva av problemet och framförallt så är det kännbart och smärtsamt ute på Arlanda, där vi inte bara har svårt med personal, vi har dessutom en enormt försvårande, fördyrande och tidskrävande process med badge till vår personal. Det gör att vi varken kan låna från Gruppen eller hyra personal. Just nu och ett par veckor framåt står jag själv i köket med teamet, vilket är superroligt! Får mycket positiv energi av det, samtidigt blir jag mer och mer stressad då ingen hinner göra det jag i vanliga fall skulle göra. Men nåväl, det kommer lösa sig det också. Och all den positiva energi jag får väger lätt över dom andra känslorna.

    Vi har en ny kock i teamet som heter Mattias, han kallas för Mattiiiias för han har norrländskt ursprung. En superfin och mycket begåvad kock som vi har äran att ha i vårt kök. Tillsammans med alla andra som självklart också är fantastiska. Mattias förra arbetsgivare, Elinor Wiklund, som utan att jag träffat henne, verkar vara en fantastisk person. Dessutom jobbar hennes son hos oss och är särdeles begåvad och smaksäker som nästan ingen annan jag träffat på denna sida om Mannerström.

    Men det som Mattias berättade efter vårt personalmöte idag är att hos Elinor så nyttjade dom begreppet ONÄPE i köket. Jag tyckte det var helt suveränt. ONÄPE står för följande:

    O- OMTÄNKSAM

    N - NYFIKEN

    Ä - ÄKTA

    P - PROFFESSIONELLT

    E - ENGAGERADE

    Om all vår personal, både i kök och front of house, tillämpar detta och tänker på det så har vi kommit en väldigt bra bit på väg.

    Som kock älskar jag köken, matlagning och den härliga stämning vi har i köket. Men jag blir arg, ledsen och väldigt besviken när det kommer in personal som med begränsade erfarenheter söker en tjänst som Souschef och kräver över 38.000kr per månad. Tyvärr lär personen som sökte jobbet, och naturligtvis inte fick det, få ett liknande jobb till samma horribla ersättning någon annanstans. Det är inte hållbart, det finns inte dom utrymmena till löner i vår bransch. Jag vädjar till alla arbetsgivare runt om i Sverige att håll tillbaka på denna skenande utveckling för den driver oss alla i fördärvet! Vi har ett kollektivt ansvar här känner jag. Att all personal skall behandlas respektfullt och få god lön för sina arbeten är en självklarhet. Men det är också en självklarhet att vi kan ställa krav på vår personal att dom skall utföra ett bra jobb, komma i tid, engagera sig och göra sitt bästa för verksamheten varje dag. Det är en hygienfaktor för mig. Idag är man rädd för att ställa krav på folk för att dom ”kanske slutar”. Vi måste sluta upp och fega och likväl som vi har skyldigheter så består branschens resultaträkningar till 40% (ibland mer) av personalkostnader, det vore väl mycket konstigt om man inte kunde ställa krav på vår personal precis som man gör på en leverantör. Personalen skall ju också vara en leverantör.

    Nyckeln till framgång handlar om kultur. Personalen måste trivas. Lönen skall inte vara viktigaste incitamentet att jobba hos varken oss eller någon annan i Branschen. Vi skall lägga tid på att vara bra arbetsgivare och ta ansvar och se till att personalen trivs. Det finns exempel på både goda sådana och mindre bra arbetsgivare. Det är roligare att namnge dom som är duktiga och man kan ha som inspirationskällor och förebilder, där tycker jag vi skall lyfta fram Fredrik Eriksson som är en fantastisk arbetsgivare. Och det finns självklart många fler, men Fredrik är grym och det är roligt att följa honom och hans fina arbeten.

    Bygger du rätt kultur i köket så har du kommit en bra bit på väg, då kan vi bromsa skenande löner och få folk att trivas och stanna. Dessutom kan vi få in ny och ung personal och förstå hur roligt vi har. Och praktisera för all del ONÄPE.

    Tack Elinor för ditt kloka tänk!

  • Chefsmontör på Volvo som koncernchef?

    Mitt förra inlägg här på Besöksliv blev ett av de mer uppskattade och ett av dem som gav flest reaktioner. Många har hört av sig och det är tydligt att ämnet berör många. Ett stort tack till alla engagerade läsare säger jag. Och glöm inte - ingen kan göra allt men alla kan göra något. 

    Börja att gräva där du står! I min egen organisation har jag kommit till insikten att allt börjar uppifrån. Allt börjar hos mig själv och hur jag är som ledare, vilka krav jag ställer på mina chefer, hur jag feedbackar dom, vilka förutsättningar jag ger dom. Lever jag som jag lär?

    I mångt och mycket så är svaret nja. Jag rannsakar mig själv hårt och har verkligen tagit tag i mitt ledarskap. Idag är jag enormt mycket bättre än för tre år sedan, eller för ett år sedan. Och bättre skall det bli!

    Att vara kökschef och ägare till den krogen som bär ens namn med 12 anställda, som jag gjorde 1999, till att idag driva 8 verksamheter med cirka 100 anställda har förändrat min världsbild och nuläget ställer helt andra krav.

    Jämför jag mig (jag älskar jämföra med andra branscher) med ett stort företag så är det sällan en montör på bandet, eller en chefsmontör kanske, efter några år blir koncernchef för bolaget. Framförallt utan utbildning.

    Lyfter jag blicken och ser hur hela branschen ser ut så är det ofta så som det ser ut runt om i landet med krögarna. Få andra branscher bedriver utveckling som krogarna. Jag ser det både som en fantastisk möjlighet och en stor begränsning. Det är få branscher där man så pass enkelt kan bli entreprenör och lyckas bygga upp.

    Jag påtalar ofta för Visita att jag tycker att Världens jobb kampanj är bra, men den kan vidareutvecklas med att lyfta fram förebilder. Förebilder på människor som gjort karriär men framförallt för dom som börjat med två tomma händer såsom jag själv, och ändå lyckats bygga upp något.

    Egenskaperna man måste ha är framförallt en enrom drivkraft och vision och målbild. Du bör inte vara rädd för att misslyckas, du bör inte heller bry dig så mycket om vad andra tycker.

    Begränsningen ligger i att dom flesta liksom jag själv saknar en hel del utbildning. Med en trea i matte från grundskolan och ingen högskoleutbildning driver jag en koncern som omsätter kring 100mkr. De begränsade kunskaperna, gör att man blir rikare på erfarenheter i stället, och med blandad framgång. Jag är helt övertygad om att jag skulle kunna lyckats bättre med en bättre utbildning.

    Så tillbaka till min organisation. Jag älskar tips, och här är dagens konkreta tips på hur man skall bli bättre i den positionen som jag är:

    1- Rannsaka dig själv, skriv ner dina bästa och sämsta egenskaper. För er med dålig insikt (det finns en hel del sådana tyvärr) så fråga gärna kollega, sambo eller vänner. Börja jobba med dina sämsta egenskaper.

    2- Skaffa dig böcker och läs på, allt i från ekonomi till ledarskap och Management. Kunskap är makt.

    3- Lär dig rekrytera - denna punkt är så mycket viktigare än vad man kan tro.  Ju noggrannare och proffsigare du är, desto bättre utfall får du, och enklare vardag. Jag släpper garanti på den.

    4- Se till att bygg stort förtroende mellan dig och dina chefer, ni måste ha full transparens och du måste ha chefer som vågar säga till dig vad dom tycker.

    5- Feedbacka dina chefer (och övrig personal) hela tiden, både ris och ros. Varje dag - och sluta aldrig! Feedback är extremt viktigt, se till att klimatet tillåter Feedback och att du är öppen för att du själv ska ta emot feedback. Tänk på att dina chefers kritik på dig gör dig bättre!

    6- Se till att skapa ett forum för att träffa dina chefer, se till att ha högt till tak, och se till att hitta bästa tänkbara kompetens till respektive tjänst. Ju bättre helhet du skaffar desto mer framgångsrik kommer du bli.

    7- Bibehåll ödmjukheten, alltid, i alla situationer. Här går många framgångsrika människor bet. Det är inte klädsamt.

    8- Tydligheten- väldigt väldigt ofta hamnar man i situationer där man vill runda av hörnen eller inte säga sanningen rakt av.  Men om du undviker personangrepp och håller dig till sakfrågan, tjänar du alltid på att vara helt transparent.

    9- Jobba med kommunikationen och jobba med att utveckla den.  Vissa saker finns fördel att skriva eller maila, men i regel är ett möte mellan 4 ögon alltid bättre! Hitta rätt kommunikationsvägar, som kan vara olika med olika personer,

    10- Jobba med mentorer eller coach, satsa på din egen utveckling. Om du förstår dina egna tillkortakommanden, det vill säga har självinsikt, så kan du åstadkomma något fantastiskt på detta sätt.

  • KRIS! Så kan vi lösa den: Mitt 12-stegsprogram

    Idag önskar jag måla upp en svart bild av framtiden – som jag tyvärr tror är tämligen realistisk.

    Besöksnäringen frodas och allt går som tåget, nya rekord, nya krogöppningar, ”hotell-boom” - ja rubrikerna är många. Vi har varit inne på detta tidigare inte minst här på bloggen men även i andra forum. Sverige har ett fantastiskt utbud  av såväl krogar som hotell, konferensanläggningar, nöjesparker och mycket mer. Vi skall vara stolta.

    Men vi går emot en klippkant med rasande fart och att fånga upp detta eller ens bara bromsa in, ser jag allt mer som en utopi tyvärr. 

    De flesta kör med skygglapparna på och gläder sig åt dagskassor och funderar mindre på en hållbar framtid. Fakta är att vi sedan 2011/12 tappat ungefär 1300 personer som söker till restaurang - och livsmedelsprogrammet. Totalt för 2016/17 har det sökt in ungefär 2100 personer runt om i landet. Vi vet att långt i från alla kommer vara kvar i branschen om 5 år dessvärre. 

    Fler och fler krogar hyr idag in personal från bemanningsföretag som i sin tur tar bra betalt.

    Kockar som är trötta på för många timmar och trött på fredag lördagar, kan enkelt byta till en ansvarsfri tillvaro med bättre betalt och välja vilka pass som de vill jobba. Lönerna och förmånerna på krogarnas personal skenar i höjden och du behöver idag inte ens vara speciellt duktig för att kunna få ett kökschefsjobb med 40tkr i månadslön. Desperationen är total för arbetsgivarna och lojaliteten på låg nivå hos arbetstagarna.

    Många arbetstagare är betydligt mer mån om sina rättigheter än sina skyldigheter, för att de tyvärr inte behöver tänka på skyldigheterna. Det finns ett nytt jobb runt knuten.Ett flertal chefer är i dag rädda för att säga till sin personal, tillrättavisa, ge konsekvens på felaktiga beteenden för att man är rädd att personalen skall sluta.

    För mig blir det galet.

    Kunden kommer också att drabbas i nästa steg genom fortsatta prisökningar, fullsatta krogar behöver inte vara försiktiga idag med sin prisbild, och någonstans måste finansieringen komma till de ökade kostnaderna för bemanning.

    Det återstår att se hur det kommer gå när räntorna vänder uppåt och gemene man får mindre pengar i plånboken – det är inte en fråga om ”om” utan när, och hur mycket.

    Vi kommer inom kort få se betydligt fler bemanningsföretag i branschen, vi kommer få se personal från andra länder (som i London) som är villiga att arbeta hårt och inte har samma lönekrav, vi kommer också att få se en fortsatt flykt från branschen för all vår erfarna och mest kunniga personal.

    Jag brukar skälla på min personal som kommer med problem men inte kommer med förslag på lösningar, och observera att jag tror inte på något sätt att jag med mina punkter löser alla världens problem.

    Så vad gör vi??

    Här är mitt 12-stegsprogram:

    Det är viktigt att förstå att detta inte är en quick fix, vi vaknar upp fem över tolv.

    Några saker vi bör göra för att på något sätt lyckas stävja detta eller åtminstone bromsa in det:

    1- Se över ingångsslönserna och låta fler unga få jobb, finns många exempel på hur detta fungerar för vår bransch utomlands

    2- Se över arbetsgivareavgifterna, sänk dem! 

    3- Se till att näringslivet engagerar sig i utbildningarna runt om i landet liksom många andra branscher gör med stor framgång. Obegripligt hur sakta detta går i Sverige.

    4- Jag vill se företrädare för branschen prata med syokonsulenter och yrkesvägledare om att vår bransch är inte bara rolig, här finns det också jobb. Ut och besök skolan. Ingen kan göra allt men alla kan göra något.

    5- Vi borde lyfta fram förebilder bättre i vår bransch såsom man ofta gör i andra branscher! Vi har hur många förebilder som helst som gjort fantastiska karriärer och många är egna entreprenörer 

    6- Visita borde gå i bräschen för en arbetsgivarhandbok och en gratisutbildning.  Jag själv och många andra med kockbakgrund har nog inte helt förstått hur viktigt det är att vara en bra arbetsgivare, det är inte svårt men inte heller självklart

    7- Jobba hårdare med mentorprogramen som finns, och involvera även köket i dom mer, skapa fler 

    8- Öka attraktiviteten även i mindre ”glammiga” delar av branschen, alla kan inte jobba på flotta krogar, vår näring består också av offentlig sektor

    9- Krögarna skall jobba på jämställdhet, arbetsvillkor, arbetsmiljö och kultur. Dessa frågor måste vara lika förekommande på ledningsmötena som nya rätter eller nya vinlistan

    10- Branschen måste jobba mycket, mycket hårdare med PR för att lyfta fram annat än nya hotell och framgångsrika kockar, vi måste också lyfta fram nöjd personal, goda förebilder, bra arbetsgivare - att så få tänker på detta är för mig en obegriplig fråga.

    11- Engagera duktiga krögare och kockar i skolmat, i mat för äldre, i mat på sjukhus - här måste det också komma in mer kompetens och drivande personligheter som lyfter nivån och kvalitén. 

    12- Starta nätverk och samarbeten, (utanför Årets kock)  sluta vara så protektionistiska, vi måste kunna nätverka på många sätt i vår bransch och dela med oss av erfarenheter.

    Jag har med stor säkerhet både missat saker och siktat snett på några punkter - men troligen finns också en hel del sanning i detta. Åtminstone är det min valda sanning.

    Vi är otroligt duktiga på mycket men för att lyfta har vi ju missat så stor del av kartan så det är nästan oförlåtligt av våra kommande generationer.

    Du får gärna berätta vad du tror och tycker - så får vi igång en debatt.

    Vad tror du? Maila mig gärna pontus.frithiof@pontusfrithiof.com eller gå in på Instagram och följ och kommentera @pontusgroup

    Pontus

  • Vad tänker man på när man ska rekrytera en chef?

    Tämligen stor del av vår tid och vårt engagemang från ledningens sida går åt att coacha cheferna, för att de ska nå sina mål och bli långsiktiga i sina roller och utveckla sig själva och firman. Exakt hur framgångsrika vi är i det arbetet beror till stor del på hur bra vi har rekryterat. Varje bra chef som slutar är för mig en förlust, tack och lov är det inte ofta, men det är lika jobbigt varje gång.

    Nu ska vi i ärlighetens namn säga att vi generellt inte är så duktiga på att rekrytera.

    Personligen har jag frågat mig själv många gånger vad jag gjort för fel och vad jag missat.

    Så för att inte bara skriva i bloggar om att man aldrig ska sluta förbättra sig själv och utvecklas, så gjorde jag slag i saken och kontaktade grymma Sweden HR Group, och bad om en ”kurs” i hur vi skall bli bättre på att rekrytera.

    Sagt och gjort - vi satte oss en dag vid skolbänken för att dyka ner djupt i ämnet med ambitionen att bli mycket bättre på detta. Tänk hur otroligt mycket pengar vi sparar på att göra detta jobb, för att inte prata om tid, som förvisso ofta är det samma som pengar.

    En viktig lärdom är exempelvis att om man lyssnar på magkänslan när man rekryterar, och det blir rätt, så är det med absolut största sannolikhet endast tur. Så, nu slutar vi med att gå på magkänsla! Några egenskaper jag letar efter i en chef är följande, och då menar jag inte kunskap och erfarenhet inom yrket, det är en självklarhet att de finns.

    - Självinsikt - att veta om sina styrkor men framförallt sina svagheter är en enorm vinst.

    - Ödmjukhet - en av de viktigaste egenskaperna.

    - Konflikthantering - konflikter oavsett storlek, dyker upp hela tiden, som chef måste du lösa dem.

    - Driven - att själv driva sin avdelning, att inte hela tiden invänta direktiv, utan leda arbetet framåt och bara stämma av det viktigaste.

    - Ägaransvar - att känna ett ägaransvar för sin verksamhet, att tappa en back glas i golvet får inte bli ett skratt på jobbet, det ska kännas likadant som att tappa samma glas hemma hos dig själv. Hemskt alltså!

    - Ekonomisk insikt och förståelse - att förstå sin ekonomi och fatta beslut med ekonomin i ryggen är också det en stor vinst.

    - Ärlig och öppen - så viktigt. Allt du säger om en person ska du kunna säga till personen i fråga, utan att linda in budskapet.

    - Bra på kommunikation - att kunna kommunicera i tal och skrift och att hålla möten och genomgångar är bland det viktigaste som finns.

    - Bra på att leda andra människor - Leaders don’t force people to follow, they invite them on a journey!

    Just nu har jag en helt fantastisk person i mitt team, (jag har många men denna utmärker sig lite!) och en av hennes största styrkor är dels att hon är helt tydlig med vad hennes uppdrag är.

    Hon kommunicerar 100 % öppet och ärligt med sin personal men även med oss som är hennes chefer. Hon visar hela kartan! Hon vill inte vara bästis med personalen – hon vill få sitt uppdrag utfört. Hon jobbar med tydlighet och är välorganiserad. Hon har nästan alla egenskaper som finns ovan. För er som tror att hon är hatad av personalen tror fel. Få chefer har fått sådan respekt genom åren kan jag säga! 

    Den bästa chefen blir alltid uppskattad både uppifrån och nerifrån, inte bara från ett håll. Ett svårt och krävande uppdrag men inte på något sätt omöjligt.

    Vad är dina tips? Maila mig pontus.frithiof@pontusfrithiof.com

    Nu kör vi!

    Pontus